2021-02-10
Lokalisera felet och få ut information till berörda har hög prioritet när en vattenläcka inträffar i Värnamo kommun.
För några dagar sedan hade vi en stor vattenläcka i Bor. Nästan hela samhället var utan vatten. Det var ett gammalt rör på Ångloksvägen som gått sönder.
- Vi stängde ventiler för att ringa in läckan. Vi var även tvungna att fälla några träd för att nå hela vägen fram till läckan, säger Martin Axelsson Bahn, enhetschef på tekniska förvaltningen.
De flesta hushåll fick tillbaka vattnet några timmar efter att röret gått sönder. Tekniska förvaltningen körde ut dunkar med vatten till de hushåll som hade vattenbrist under en längre tid. Totalt tog det två dagar innan alla hushåll hade vatten igen.
- Vi försökte snabbt få ut information till berörda. Detta genom media och kommunens kommunikationskanaler, fortsätter Martin.
Sedan en månad tillbaka arbetar Värnamo kommun med att byta ut gamla vatten- och avloppsledningar på Ångloksvägen i Bor. Arbetet beräknas bli klart våren 2021.
Berörda hushåll fick bland annat information via sms. Värnamo kommun har en
sms-tjänst som heter Blue Idea. Genom Blue Idea kan vi snabbt skicka ut information när en olycka inträffar.
Mer information om Blue Idea hittar du på sidan Vatten och avlopp
Bild från vattenläckan i Bor.
Senast uppdaterad:
2021-02-11
Kontaktcenter
0370-37 70 00
0370-37 77 11 fax
Öppettider
Måndag-torsdag 7.30-16.30
Fredag 7.30-15.30
Besöksadress
Stadshuset
Kyrktorget 1, Värnamo
Postadress
Värnamo kommun
331 83 Värnamo
Organisationsnummer
212000-0555
Fler kontaktuppgifter
Genvägar