Nyhetsbrev vecka 12
18 maj 2021

Årets första kvartal har närmat sig sitt slut och här finns senaste informationen från överförmyndarkansliet.
Granskning av årsräkningar
Mycket av kansliets arbete under våren går ut på att granska de årsräkningar som inkommit. I skrivande stund har cirka en tredjedel hunnit granskas och arbetet flyter på bra. Prioriteringsordningen är som tidigare att de som söker arvode för sitt uppdrag har förtur, och tanken är att de som lämnat in först också ska premieras med tidig granskning. Vi vill påminna om att i de fall kommunerna administrerar arvodesbetalning så betalas arvodet i de flesta fall ut i samband med löneutbetalning månaden efter ni fått ert arvodesbeslut. Det ligger tyvärr utanför kansliets kontroll att snabba upp utbetalningen men vi hoppas på visad förståelse.
Arvodesbeslut till huvudmännen
I de fall huvudmannen står för hela eller del av arvode kommer en kopia av arvodesbeslutet skickas till dennes folkbokföringsadress. Det är på grund av att huvudmannen har en absolut rätt att överklaga ett arvodesbeslut och inget vi kan välja att inte göra då vi fått kritik för tidigare hantering av Länsstyrelsen. Vi har förståelse för att detta kan väcka irritation i vissa fall där man anser att huvudmannen inte kan tillgodogöra sig informationen på ett korrekt sätt. Vi uppmanar därför er att förbereda era huvudmän, och personer som kan vara behjälpliga av informationen, på att brevet kommer att komma i den omfattning det är möjligt.
Gilla din ekonomi – en webbutbildning om privatekonomi
Vi vill passa på att tipsa om en webbaserad grundkurs i privatekonomi som berör delar såsom budget, sparande, pension och lättare familjerätt m.m. Från kansliets håll ser vi det som en bra kurs för er ställföreträdare att kunna använda för att förklara privatekonomin på ett enklare sätt för de huvudmän som kan tillgodogöra sig informationen. I vissa fall skulle det kunna vara en bra utbildning att antingen tipsa era huvudmän om eller titta på tillsammans.
Du hittar utbildningen på gilladinekonomi.se. Länk till annan webbplats.
Lämna in rätt kostnads- och inkomstuppgifter
Vi vill återigen påminna om att ni som har huvudmän med kostnader kopplade till omsorg bör ta kontakt med respektive kommun för att lämna in korrekta inkomst- och kostnadsuppgifter. Detta för att huvudmännen inte ska riskera att betala maxtaxa i de fall där de egentligen inte har inkomster som medger det. Observera att det i vissa fall också är så att eventuellt arvode för god man/förvaltare kan tas med i beräkningen så det kan vara en bra grej att se över nu när arvodesbeslut kommer.
Påminnelse lista nya uppdrag
Ytterligare en påminnelse rör den maillista vi har angående er som är intresserade av nya uppdrag. Vi har tidigare uppmanat er som inte vill vara med på en sådan lista att höra av er. Om ni är flera som inte önskar vara med så hör gärna av er så vi inte behöver störa er med mer mail än nödvändigt. Ni som tidigare skickat in att ni inte vill stå med kan bortse från detta.
Till sist vill vi passa på att önska er en fin påskvecka med förhoppning om att våren är på gång på riktigt.