Värnamo kommuns logotyp

Välkommen till Gröna Lunden

Gröna Lunden i Värnamo har 17 lägenheter för särskilt boende och 18 lägenheter för korttidsvistelse. Vår målsättning är att alla som bor här skall få stöd och hjälp utifrån sina egna möjligheter och behov.

Entrén till Gröna lunden: sammansatta, gula tegelbyggnader i ett plan.

Utrustning i lägenheten

Höj- och sänkbar säng med madrass finns. Lakan och handdukar står enheten för. Kuddar och täcken håller du med själv. För övrigt möblerar du med egna möbler och använder egna gardiner och andra textilier. Persienner ingår inte.

Det särskilda boendet har central tv-antenn. Licensavgiften tas ut via skattsedeln. Hyreskontrakt upprättas vid inflyttningen. Wifi finns att tillgå.

Städning

Städning utförs i genomsnitt varannan vecka. Fönsterputsning ingår 2 gånger/år.

Kläder och toalettartiklar

Du kan få hjälp av personal med tvätt, dock inte av ömtåliga kläder som kräver handtvätt och större plagg, till exempel. jackor. Alla kläder måste vara märkta med namn. Detta ansvar ligger på dig och dina närstående. Bekväma och lättskötta ytterplagg underlättar vid utevistelser.

Du köper själv de toalettartiklar du vill använda.

Besök

Entrédörrarna låses på kvällen. Tryck på porttelefon så öppnar personalen.

Måltider

Förutom frukost, middag och kvällsmat serveras förmiddags-, eftermiddags- och kvällskaffe. Mellanmål finns. Vid förbeställning kan besökande äta tillsammans med dig till självkostnadspris.

Kontaktman

I särskilda boendeformer har alla en egen kontaktman bland personalen. Med kontaktmannen kan du ta upp speciella frågor och önskemål som har betydelse för ditt välbefinnande. Du och din kontaktman går tillsammans igenom hur ditt stöd ska utformas. Detta skrivs in i en genomförandeplan för att säkra din personliga omsorg och vård.

Medicinska insatser

Sjuksköterska finns att tillgå hela dygnet. Personal kan när som helst nå sjuksköterska via telefon. Läkare från primärvården har mottagning i det särskilda boendet. Det kostar som ett besök på vårdcentralen. Läkaren besöker inte alla, utan besök sker efter ditt önskemål och/eller sjuksköterskans bedömning.

Vid akut behov av läkarbesök tas kontakt med vårdcentralen eller akutmottagningen. Om du har behov av stöd/hjälp vid läkarbesök på vårdcentral eller sjukhus bör någon närstående följa med.

Tandvård

Du kan få gratis bedömning av munhälsan. Omvårdnadsbehovet avgör om du har rätt till så kallad nödvändig tandvård till samma avgift som sjukvård. Kontakta sjuksköterska för mer information och intyg.

Rehabilitering

Sjukgymnast och arbetsterapeut finns för konsultation och viss träning samt för hjälp med utprovning av hjälpmedel.

Hårvård och fotvård

Hår- och fotvård kan förmedlas genom enheten. Debiteras vid faktura av utföraren.

Aktiviteter

Det finns möjlighet att delta i olika aktiviteter så som till exempel sångstunder, bingo, gympa och gudstjänster.

Ekonomi

Du ansvarar själv för din ekonomi och förvaring av dina pengar och värdesaker. Behöver du hjälp med detta finns det möjlighet att söka god man.

Försäkring

Du ansvarar själv för att egen hemförsäkring tecknas. Kommunen har en egendoms­försäkring som ersätter skada orsakad av brand, inbrott eller vatten om skadan överstiger fem basbelopp.

Utflyttning

Du själv eller någon närstående ansvarar för flyttstädning. Hyreskontrakt lämnas åter med uppsägningsdatum.

Synpunktshantering

Vi är intresserade av dina åsikter och förslag. Lämna gärna synpunkterna digitalt på kommun.varnamo.se/synpunkter. Behöver du hjälp att lämna en synpunkt är du välkommen att ringa kontaktcenter, 0370-37 70 00.

Kontaktuppgifter

Adress: Sveavägen 30, 331 50 Värnamo

Telefon enhet 1A: 0370-37 82 86

Telefon enhet 1B: 0370-37 82 83

Telefon enhet 2: 0370-37 82 87

Telefon enhet 3: 0370-37 82 85

Enhetschef: 0370-37 77 79

Kontaktcenter: 0370-37 70 00