Förskolans namn: Pepparmyntans förskola
Rektor: Lena Gustavsson
Upprättad datum: 26 augusti 2019
Utvärderas datum: 30 juni 2020
På vår förskola ska alla barn och vuxna känna sig trygga och bli respekterade för det
dem är oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller
annan trosuppfattning, funktionsolikheter, sexuell läggning och ålder. På vår förskola
ska inget barn eller vuxen bli diskriminerat, trakasserat eller utsatt för kränkande
behandling.
Diskussioner och reflektioner i arbetslagen och på APT. Att under året utvärdera,
åtgärda och upprätta ny likabehandlingsplan.
Personal och rektor.
Resultat diskuterades och utvärderades på APT, SKA-dagar och planeringsdag
utifrån dokumentation och samtal.
Rektor och pedagogisk personal.
Mål: Alla skall trivas och känna sig trygga på förskolan. Diskriminering och kränkande
behandling ska inte förekomma på vår förskola.
Analys: Vi hör att barnen refererar till de olika materialen vi arbetat med. Grundverksamheten har vi arbetat mycket med och vi ser att det gett utdelning i form av trygghet. Vi tror att vårt arbetssätt med storarbetslag har gynnat tryggheten för barnen. Alla känner alla.
Vårt arbete med normkreativt tänkande har resulterat i en större öppenhet för olikheter. Vi har inkluderat all personal/ny personal i arbetet med värdegrundsfrågor. Vi har arbetat med att inkludera alla diskrimineringsgrunder. Vi har öppna diskussioner i arbetslagen.
Genom pedagogiska dokumentationer, kartläggningar, barnenkäter, föräldraenkäter. Diskussioner i arbetslaget och på APT och på våra avstämningsperioder och utvärderingsdagen.
Årets plan ska utvärderas senast 30 juni 2020.
Personal och rektor.
Mål: Vi behandlar alla likvärdigt oavsett kön, både barn och vuxna.
Insats:
Ansvarig: Alla pedagoger.
Mål: Att hjälpa alla att känna stolthet över sig själva, sitt ursprung och sin etniska
tillhörighet.
Insats:
Ansvarig: Alla pedagoger.
Mål:
Insats:
Ansvarig: Alla pedagoger.
Mål: Alla barn ska kunna delta i all verksamhet som sker i vår lärmiljö oavsett
funktionsolikheter.
Insats:
Ansvarig: Pedagogisk personal.
Mål: Belysa olika familjekonstellationer och olika sexuella läggningar.
Insats:
Ansvarig: Pedagogisk personal.
Mål: Skapa förutsättningar för barnen att utveckla sina förmågor och intressen utan att
begränsas av stereotypa föreställningar som baseras på ålder.
Insats:
Ansvarig: Pedagogisk personal.
Samtal på APT, SKA-dagar och planeringsdagar.
Under trygghetsvandringarna/observationerna och barnintervjuerna som gjorts på
avdelningarna har det framkommit att barnen trivs och känner sig trygga på förskolan. De områden som vissa barn tidigare upplevde som otrygga är åtgärdade. I observationer som gjorts på en avdelning har det framkommit att det skiljer väldigt lite, eller inte alls på flickor och pojkars lek. I diskussionerna har det framkommit att vi i större utsträckning och mer medvetet har utnyttjat det material och den litteratur som berör normkreativitet.
Alla skall trivas och känna sig trygga på förskolan. Diskriminering och kränkande
behandling ska inte förekomma på vår förskola.
All personal.
I förskolan har vi ett professionellt förhållningssätt och ett tydligt budskap från alla i verksamheten att kränkningar och trakasserier inte accepteras. All personal ska vara goda förebilder i sitt uppträdande. Ett demokratiskt och icke-kränkande förhållningssätt gäller.
Barnen ska kunna vända sig till all personal på förskolan. Vårdnadshavare ska vända sig till förskolans pedagogiska personal eller rektor.
1. När personal får kännedom att ett barn blivit utsatt för en potentiell kränkning ska samtal ske med det utsatta barnet.
2. Samtal med den som utfört handlingen för att skapa förståelse för hur den andre känner det, uppleva allvaret och för att få slut på den potentiella kränkningen.
Vid samtalen kan man använda sig av reflekterande frågor.
3. Dokumentera händelsen och samtalen
4. Enhetens pedagoger diskuterar händelsen och gör en första bedömning av om ärendet är en kränkande behandling. I samband med detta kan specialpedagog och eller rektor konsulteras.
5. Se direkt över vad som kan förändras så att händelsen inte ska inträffa igen.
6. Personalen är skyldig att anmäla alla former av kränkande behandling till rektorn. Rektorn tillsätter utredning och ansvarar för att den genomförs skyndsamt. Eventuella åtgärder vidtas. Blanketter finns på Nettan under: Nettan | Organisation och förvaltningar | Barn- och utbildningsförvaltningen | Dokumentarkiv Buf
7. Informera vårdnadshavare till de inblandade.
8. Rektor är skyldig att anmäla detta till barn- och utbildningsförvaltningen. Rektorn tillsätter skyndsamt utredning som därefter sker stegvis. Blanketterna finns enligt ovan hänvisning.
Rutinerna enligt ovan genomförs omgående och en del punkter sker parallellt.
Ovanstående rutiner ska tillämpas på motsvarande sätt om ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för trakasserier eller sexuella trakasserier på sätt som avses i diskrimineringslagen (2008:567).
1. Kontakta berörd chef omgående.
2. Chefen ska bedöma vilka personer i verksamheten som ska informeras om det inträffade.
3. Berörd chef ser till att en utredning görs av en oberoende person. (tjänsteman på barn-och utbildningsförvaltningen, alt. personalavdelningen)
4. Den som ansvarar för utredningen samlar in fakta och planerar ev. åtgärder.
5. Skyddsombud/facklig förtroendeman informeras.
6. Om medarbetaren önskar har den fackliga organisationen möjlighet att delta i samtalen. Berörd chef samtalar med medarbetaren och kartlägger behov av personligt stöd.
7. Individuell plan arbetas fram utifrån utredningens resultat.
8. Åtgärder styrs av vad som inträffat.
9. Finns allvarlig misstanke mot enskild personal ska berörd chef omedelbart ta kontakt med förvaltningschef/ personalavdelning för att diskutera en ev. avstängning från arbetet.
Beslut om avstängning tas av förvaltningschefen.
Rutinerna enligt ovan genomförs omgående och en del punkter sker parallellt.
Ovanstående rutiner ska tillämpas på motsvarande sätt om ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för trakasserier eller sexuella trakasserier på sätt som avses i diskrimineringslagen (2008:567).
Sker fortlöpande genom samtal, observationer och skriftlig dokumentation så länge behovet finns utifrån åtgärderna i utredningen.
Vad som har hänt och när. Ansvarig är berörd personal.
All personal i förskolan har en anmälningsskyldighet samt ansvariga för det åtgärdande arbetet. Rektorn har det yttersta ansvaret i arbetet åtgärder mot kränkande behandling samt förordning om barns deltagande i arbetet med planer mot diskriminering och kränkande behandling.