Skolans namn: Forsheda skola
Rektor: Lars-Göran Hedstig
Upprättad datum: 1 mars 2021
Utvärderas datum: 1 april 2022
Alla barn/elever har rätt till en trygg och stimulerande miljö fri från diskriminering. Därför finns det bestämmelser om att skolan och förskolan måste arbeta främjande och förebyggande för att motverka diskriminering och undanröja hinder för allas lika rättigheter och möjligheter i verksamheten.
Den 1 januari 2017 ändrades diskrimineringslagens bestämmelser om aktiva åtgärder.
I 3 kap. Diskrimineringslagen (2016:828) framgår det utbildningsanordnaren varje år ska dokumentera arbetet med aktiva åtgärder mot diskriminering och trakasserier.
Dokumentet ska beskriva hur verksamheten arbetar för att upptäcka risker, samt innehålla en översikt över de åtgärder som behövs för att förhindra sexuella trakasserier, främja barn och elevers lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, ålder könsöverskridande identitet eller uttryck eller sexuell läggning, samt de åtgärder som krävs för att förebygga och förhindra trakasserier.
Enheten ska dokumentera alla delar (kartläggning, främjande och förebyggande åtgärder, uppföljning och utvärdering, samverkansskyldigheten) av det löpande arbetet under året.
Det är inte bara undervisningen som omfattas av arbetet utan hela verksamheten. Det handlar om allt från pedagogiskt material, prov och betygssättning till studiemiljö, raster och utflykter. Resor, friluftsdagar och avslutningar omfattas också.
Enligt 6 kap. 8 § Skollagen (2010:800) ska huvudmannen se till att det varje år upprättas en plan med en översikt över de åtgärder som behövs för att förebygga och förhindra kränkande behandling av barn och elever.
Skolan och förskolan ska verka för att varje elev tar avstånd från att människor utsätts för diskriminering, förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor.
Klassföreståndaren och andra lärare har kontinuerliga diskussioner med sin klass angående relationer, kränkningar och det sociala samspelet. Det är viktigt att prata om händelsen direkt.
Utöver klassföreståndarnas tillfällen att diskutera relationer med mera i samband med klassföreståndartiden och klassråd, har rektor organiserade samtal med elevrådet och elevskyddsombud om ”Forsheda skola 7–9:s plan mot diskriminering och kränkande behandling” för att bilda sig en uppfattning om läget på skolan. Vid behov återkopplas detta till berörda.
Personalen diskuterar och utvärderar varje år ”Forsheda skola 7-9:s plan mot diskriminering och kränkande behandling” och ger förslag till förbättringar.
Föräldrarna informeras om skolans ”Forsheda skola 7-9:s plan mot diskriminering och kränkande behandling” vid varje läsårsstart. Den skickas hem tillsammans med skolans ordningsregler och finns tillgänglig på kommunens webbplats? Föräldrars uppfattning om hur ”Forsheda skola 7-9:s plan mot diskriminering och kränkande behandling” fungerar får vi genom en god, löpande dialog med vårdnadshavare.
Alla klassföreståndare tar upp planen med sin klass till diskussion i samband med läsårsstarten. Elev och vårdnadshavare går igenom den tillsammans i hemmet vid läsårsstart.
Skolans och förskolans arbete kring kränkande behandling styrs av Skollagen (2010: 800) och av Diskrimineringslagen (2008:567).
• Kränkande behandling är det begrepp som används i 6 kapitlet §3 skollagen. Med kränkande behandling avses ett uppträdande som utan att vara diskriminering enligt diskrimineringslagen kränker ett barns eller en elevs värdighet.
• Diskriminering är enligt diskrimineringslagen att någon missgynnas eller kränks. Missgynnandet eller kränkningen ska ha samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna:
Definition av de sju diskrimineringsgrunderna, se bilaga 1.
• Trakasserier är ett uppträdande som kränker ett barns eller en elevs värdighet och som har samband med någon avde sju diskrimineringsgrunderna (se ovan)
• Sexuella trakasserier är ett uppträdande av sexuell natur som kränker ett barns eller en elevs värdighet.
Gemensamt för trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande behandling är att det handlar om ett uppträdande som kränker ett barns eller en elevs värdighet.
Planen mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling ska innehålla en redovisning av hur åtgärderna i föregående plan har genomförts. Har åtgärderna haft avsedd effekt utifrån de mål som sattes upp i föregående plan? Utvärderingen ska sedan vara utgångspunkten för den nya planen.
Utvärdering sker under vårterminen på arbetslagstid för samtlig personal. Utgångspunkt tas i hälsosamtal i årskurs 8 och kommunens egen trivselenkät. Utvecklingssamtal och uppmärksammande avvikelser på EHT. Ex kränkningsanmälningar och hög frånvaro.
EHT, elevråd/elevskyddsombud.
Vi har elever som inte trivs i sin klass. Vi har haft enstaka elever som skapat mycket oro och konflikter. Vi har identifierat individer med högerextrema sympatier. Tittar vi på resultaten från kommunens elevenkät 20/21 kan vi ändå se att de flesta av våra elever trivs och känner trygghet.
Klassindelningarna inför årskurs 7 är nyckeln till att öka trivseln i klassen. Vi tror att teambuildingsdagar, HASP, klassdagar, schemabrytande aktiviteter och lustfyllda raster ökar trivsel och minskar oro, kränkningar och utrymme för trakasserier.
Mätinstrument: Kommunövergripande elevenkät 7-9. Hälsosamtal i årskurs 8. Portfolio inför utvecklingssamtal. Ärenden på EHT- Skolinspektionens enkät. Resultaten återkopplas till all personal och diskussion förs hur återkoppling sker till elever och elevråd och eventuellt andra insatser. Forsheda 7-9 är en relativt liten enhet där signaler fångas upp kontinuerligt om eventuella avvikelser. Det sociala engagemanget är stort.
Samma som ovan.
Samma som ovan.
Samma som ovan.
Samma som ovan.
Samma som ovan.
Samma som ovan.
Samma som ovan.
Vi har fått över lag positiva resultat i det preliminära beskedet av kommunens elevenkät. Elever på Forsheda skola men även övriga kommunen upplever ofta trivsel, trygghet och studiero. Man är även nöjd med delaktigheten och det formella inflytandet. Den bilden delar personalen på skolan som tycker att det varit ett bra år med ett fåtal undantag.
Vi har haft ett relativt lugnt år men ser att vi haft enstaka elever som inte trivs i sin klass. Nyckeln till framgång där är en god kartläggning på våren. Vi tror att teambuildingsdagar, HASP, klassdagar, schemabrytande inkluderande aktiviteter och lustfyllda raster ökar trivsel, minkar oro och utrymme för kränkningar och trakasserier. Viktigt är också att få till utomstående aktörer som kan informera om vad som fäller i samhället såsom polis, UMO, brandkår och intresseorganisationer. Men även att olika gemensamma projekt och temadagar behövs för att belysa skolans värdegrund. Vi måste fortsätta ha rastvärdsscheman i korridor och matsal och efter behov vid bussar. Ordningsregler ska vara utformade på ett sådant sätt att vi alla kan bidra till att upprätthålla dem.
En trygg och tolerant skolmiljö.
Långsiktiga lösningar som syftar till att stärka det fysiska, psykiska och sociala välbefinnandet. Att förstärka det friska, det som man vet att alla mår bra av.
Mål | Aktivitet | Tidsplan | Ansvarig | Uppföljning/utvärdering |
---|---|---|---|---|
Trygghet och trivsel på raster | Cafeteria med rastaktiviteter | Hela läsåret | Fritidsledare, elevråd | Junidagarna, läsårsslut, kommunenkät |
Teambuilding åk 7-9 | Gruppfrämjande aktivitet över åldersgränserna | Augusti-21 uppstart | Rektor, all personal | Junidagarna samt egen enkät, veckan efter arrangemang |
Psykoeducation | HASP | Läsårsvis åk 7 | Kurator, fritidsledare, skolsköterska, SYV | I EHT i direktanslutning till enkäten. Långsiktig effekt: kommunens egna enkät. |
Relationsskapande-gruppfrämjande Gruppfrämjande aktiviteter avslutningsdagar efter betyg TEMA: värdegrund | Klassdag åk7, 8, 9 Årksursvis och blandat | Augusti-21 uppstart Juni sista veckan | Klassföreståndare All personal, ALG | Junidagarna, egen enkät i direkt anslutning till aktiviteten |
Studiero i klassen
| Skolverkets modul. | HT-21 | Kollegialt lärande. Utvecklingsgrupp och förstelärare. | Junidagarna, läsårsslut |
Kommunikation och insyn - vårdnadshavare | Digitalt föräldramöte åk7 – fokus betyg och bedömning | HT-21 | Rektor och KF | Aug – sept 21 |
Att identifiera och kartlägga de faktorer som utgör risker för olika former av ohälsa eller hinder i lärandet. Minska konsekvenserna av uppmärksammade riskområden och kan riktas till alla elever men ändå ha ett specifikt fokusområde.
Antal anmälda kränkningar på enheten föregående läsår:
Läsår 2020/2021: 7 stycken.
Hur många av dessa bedömdes som en kränkning efter utredning?
5 stycken.
Mål | Aktivitet | Tidsplan | Ansvarig | Uppföljning, utvärdering |
---|---|---|---|---|
Synliggöra och befästa ordningsregler för personal och elever | Genomgång på augustidagarna. Gemensam värdegrundsdiskussion? | Start HT-21 | Rektor och personal | Junidagarna |
Synliggöra och befästa konsekvenstrappa för personal | Genomgång på augustidagarna | Start HT-21 | Rektor och EHT | Junidagarna |
Ökat formellt elevinflytande | Regelbundna möten med elevskyddsombud och elevråd | Start HT-21 | Rektor och fritidsledare | Junidagarna |
Ökat trygghet och trivsel på specifika platser. Korridor och mittpunkt. | Rastvärdschema personal | Start HT-21 | Rektor och skoladministration | Augustidagar |
Inblick i samhällsdelar utanför skolan (ej PRAO) | Förbokade besök av polis, UMO, brandkår, intresseorganisationer m.m. | Läsår 21/22 | Rektor, EHT, personal | Augustidagar |
All personal ska delta i ett aktivt arbete mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.
Målet är att minimera förekomsten och samtidigt få eleverna att förstå innebörden av begreppen. Att eleverna förstår sina rättigheter och därför kan prata om den.
Fritidsledare – rastvärdar – trivselenkäter. Alla vuxna har ett ansvar att upptäcka, agera och rapportera.
All personal finns till för våra barn/elever om de behöver stöd och hjälp.
Ansvariga kontaktpersoner är:
Det är all personals ansvar att:
Det är rektorns ansvar att:
Blanketter som ska användas vid dokumentation av kränkning finns i dokumentarkivet på Nettan under 10. Åtgärder mot kränkande behandling à 1. 2020.
Anmälan sker på samma blankett som när kränkningen sker elev/elev. Utredningen görs alltid av någon person på barn- och utbildningsförvaltningen.
Blanketter som ska användas vid dokumentation av kränkning finns i dokumentarkivet på Nettan under 10. Åtgärder mot kränkande behandling à 1. 2020.
Anmälan, utredning och uppföljning blanketter del 1-3 skickas i originalformat till barn- och utbildningsförvaltningen som diarieför dokumentationen och delger huvudmannen.
Anmälan, del 1, skickas direkt vid uppmärksammad händelse. Del 2 och 3 skickas i direkt anslutning till att de upprättats. För enskild elev dokumenteras även händelsen i PMO.
Att någon är pojke, flicka, kvinna eller man. Även transsexuella personer, alltså personer som har ändrat eller kommer att ändra sin juridiska könstillhörighet, omfattas av diskrimineringsgrunden kön.
Med könsöverskridande identitet eller uttryck menas att någon inte identifierar sig med sin biologiska könstillhörighet som man eller kvinna genom sin klädsel, eller på annat sätt ger uttryck för att tillhöra ett annat kön.
Med diskrimineringsgrunden etnisk tillhörighet menas nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande.
Med trosuppfattning avses olika religiösa uppfattningar som är jämförbara med religion, t.ex. buddhism och ateism. Etiska, filosofiska åsikter skyddas inte av lagen.
Med funktionsnedsättning menas varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga, som till följd av en skada eller en sjukdom fanns vid födseln, som har uppstått därefter, eller kan väntas uppstå.
Homosexualitet, bisexualitet, heterosexualitet dvs. om du blir kär i personer av samma kön, båda könen, eller motsatt kön som dig själv.
Skydd mot åldersdiskriminering omfattar alla, unga som gamla. Åldersnormen kan se olika ut i olika sammanhang.