Har du frågor om EU-valet?

Har du frågor om det kommande EU-valet? På Valmyndighetens webbplats finns information om valet och nu kan du också ringa till Valmyndighetens telefonnummer för allmänheten.

Det är Valmyndigheten som ansvarar centralt för att genomföra val och landsomfattande folkomröstningar. De informerar också om hur valet går till och vad du som ska rösta behöver tänka på.

Den informationen finns på Valmyndighetens webbplats. Länk till annan webbplats.

Om du har en fråga om valet, kan du ringa eller e-posta till Valmyndigheten. Konktaktuppgifterna finns längst med på deras webbplats. Där finns också en länk till vanliga frågor och svar om valet.

På samma webbplats finns en film som beskriver hur det går till att göra ett val. Filmen har svenskt tal. Du kan välja svensk textning när filmen spelas upp. Länk till annan webbplats.

Valnämnderna i kommunerna

I varje kommun finns en valnämnd och det är den som har ansvaret för att genomföra röstningen i kommunen. Det handlar till exempel om att se till att det finns lokaler för både förtidsröstning och val på valdagen 9 juni, att utbilda och organisera röstmottagare och att se till att material finns på plats i vallokalerna.

Valnämnden svarar också för den preliminära räkningen av rösterna dels på valkvällen, dels på onsdagen och eventuellt torsdagen i veckan efter valdagen.

Om du vill veta mer om hur Värnamo kommun arbetar med valet, följ oss på våra olika kanaler.

Instagram varnamokommun Länk till annan webbplats.

kommun.varnamo.se Länk till annan webbplats..