En vecka för livet - suicidpreventiva veckan 2024

Under vecka 37, 9-13 september, kommer Värnamo kommun genomföra olika aktiviteter för att öka kunskapen om psykisk ohälsa.

En vecka för livet - suicidpreventiva veckan" påminner oss om att varje individ har potentialen att göra en betydande skillnad när det gäller att rädda liv och främja mental hälsa. Ingen person ska behöva hamna i en sådan situation där självmord upplevs som enda utvägen, ingen ska behöva ta sitt liv.

Program för suicidpreventiva veckan

Ljusmanifestation

På den suicidpreventiva dagen, kommer en ljusmanifestation med musikstycke att hållas kl. 12.00. Ljuständning för antal suicid i Värnamo kommun, och symbol i ”Rutan” för den nationella siffran för suicid 2023.

Datum och tid: tisdag den 10 september 2024 klockan 12.00

Armbandstillverkning

Armband tillverkas av ungdomar på olika fritidsgårdar och av äldre på olika mötesplatser under våren och sommaren. På armbanden ska det stå ”För livet”. Armbanden delas ut under den suicidpreventiva veckan på flera olika platser i kommunen.

Datum och tid: Hela vecka 37

Tipsrunda

Träffpunkt Höjden ordnar två promenadgrupper med tipsrunda på tema suicidprevention.

Datum och tid: torsdag den 12 september 2024, promenadgrupp 1 klockan 10.00, promenadgrupp 2 klockan14.00.

Digitala föreläsningar om suicidprevention

Visning av digital föreläsnings material från Suicide Zero på mötesplatserna för äldre. Psykiatrisamordnare finns på plats som stöd.

Datum och tid: måndag, tisdag, onsdag och fredag vecka 37. (Separat schema kommer)

Kontaktperson: Inga Gligic

Om du ofta känner dig orolig eller olycklig eller om du har svårt att känna glädje kan du behöva stöd för att kunna reda ut din situation. Här hittar du kontaktuppgifter till dem du kan vända dig till.