Värnamo kommun informerar om Lagen om Stöd och Service (LSS) till vissa funktionshindrade. Lättläst version.
Lagen börjar med personkretsen. Det är de personer som har rätt till hjälp.
Därför behöver dessa personer mycket hjälp. För att få hjälp genom LSS måste man ansöka om hjälp. Om man är under 18 år är det föräldrarna som ansöker om
hjälp.
Om man är över 18 år kan man själv ansöka eller få hjälp med
att ansöka av sin gode man eller förvaltare.
Personer med svåra funktionshinder och deras familjer har rätt till hjälp av olika experter, som har särskilda kunskaper om funktionshinder.
Regionen har ansvar för rådgivning och annan personlig hjälp. Man ansöker om hjälpen genom habiliteringen, kurator eller någon annan personal på landstingets mottagningar.
En personlig assistent ger hjälp till en viss person.
Man måste ha stora funktionshinder och behöva mycket hjälp för att få en personlig assistent. Man får inte ha fyllt 65 år när man ansöker om assistent.
Kommunen kan ordna personlig assistent åt den som behöver
mycket hjälp i sitt dagliga liv. Om man vill kan man välja någon annan som ordnar en
personlig assistent. Det kan vara en förening eller ett företag. Man kan också själv anställa sin personliga assistent.
Om man behöver hjälp i mer än 20 timmar i veckan kan man ansöka om assistansersättning från Försäkringskassan.
Man kan få ledsagare om man behöver ha någon som följer med när man ska besöka vänner, åka på resor, vara med på fritidsaktiviteter och mycket mer.
Om man har personlig assistent ska den personen följa med. Om man bor på gruppbostad ska man få hjälp av de som arbetar där.
Kontaktpersonen ska vara som en vän, någon att prata med
och umgås med.
Kontaktpersonen träffar man oftast två gånger i månaden.
Föräldrar och andra släktingar som hjälper människor med funktionshinder i hemmet kan behöva göra andra saker ibland. Då kan man få avlösarservice.
Avlösarservice är en person som hjälper personer med funktionshinder i hemmet.
Avlösarservice kan man få både natt och dag om det behövs.
Korttidsvistelse kan ordnas på olika sätt. Det kan vara i ett korttidsboende, hos en stödfamilj eller på ett läger eller en kurs.
En person med funktionshinder kan få nya upplevelser och
omväxling. Föräldrar eller andra släktingar kan behöva göra andra saker
ibland.
Ungdomar med funktionshinder kan behöva mer hjälp, tillsyn,
än andra ungdomar över 12 år.
Korttidstillsyn kan man ha före eller efter skolan, under
studiedagar och lov.
Kortidstillsyn kan man få på en fritidsgård eller i någon annan
verksamhet.
Barn och ungdomar med svåra funktionshinder kan ibland inte
bo hos sina föräldrar.
De kan bo i en annan familj (familjehem).
En del barn och ungdomar behöver särskilt mycket vård och
utbildad personal. Då kan en bostad med särskild service vara
lösningen.
Om man har stora behov av hjälp kan man bo i en bostad med särskild service eller en annan särskilt anpassad bostad. En bostad med särskild service kan vara en servicebostad eller en gruppbostad.
I en servicebostad kan man ringa efter hjälp dag och natt. En gruppbostad är till för dem som behöver hjälp av personal som alltid finns mycket nära. En gruppbostad kan ligga i en villa, i ett radhus eller i ett hyreshus.
Annan särskilt anpassad bostad är en bostad som är lätt att använda om man har ett funktionshinder. Där kan man få hjälp av en personlig assistent eller av personal från hemtjänsten eller en ledsagare.
Personer som har utvecklingsstörning eller autism eller har fått en hjärnskada i vuxen ålder har rätt till daglig verksamhet, att ha något att göra på dagarna.
En del har daglig verksamhet på ett dagcenter. Andra arbetar i en grupp på ett företag, en skola eller i skogen eller på något annat ställe.
Daglig verksamhet kan man ha tills man fyller 67 år. Man får inte daglig verksamhet om man har ett arbete eller studerar.
Om man får hjälp genom LSS kan man få en egen plan. I planen ska den hjälp man får och den hjälp man vill ha finnas med. Planen är till för att visa vilken hjälp man behöver och vad man har kommit överens om. Varje år ska man läsa igenom planen och se om den stämmer.
Man betalar sina egna kostnader för fritidsaktiviteter, måltider och resor. Om man har en bostad enligt LSS betalar man hyra för den.
Om man har assistansersättning från Försäkringskassan betalar man assistansen man får.
Ring till Värnamo kommuns kontaktcenter, 0370 - 37 70 00