Information om aktuella avgifter 2025, högkostnadsskyddet, hur avgiftsutrymmet räknas fram och annan information som kan vara bra att känna till för dig som har insatser från omsorgsförvaltningen.
Avgifter för personer som bor i egen bostad, ordinärt boende
*Hemtjänst (373 kronor per timme) | maximalt 2642 kronor per månad |
---|---|
Ledsagning | 373 kronor per timme |
*Trygghetslarm GSM/digitalt | maximalt 324 kronor per månad |
Matdistribution | 67 kronor per portion och 40 kr per portion i distributionsavgift |
Måltider i restaurang | 95 kronor per portion |
Medicintransport | 80 kronor per tillfälle |
*Boendestöd, psykiskt funktionsnedsatta | maximalt 225 kronor per månad |
Korttidsboende (varav hemtjänst 88 kronor) | maximalt 268 kronor per dygn |
*Hemsjukvård (inskriven) | 500 kronor per månad |
*Hemsjukvård (enstaka besök) | 250 kronor per tillfälle, maximalt 500 kronor per månad |
Avgift för personer som bor i särskilt boende
*Hemtjänst | maximalt 2 642 kronor per månad |
---|---|
Månadsabonnemang mat | 4 394 kronor per månad |
Hyra | enligt kontrakt |
(gäller avgifter markerade med *)
Högkostnadsskyddet 2025 är 2 642 kronor per månad och gäller avgifter som hör till hemtjänst (hjälp i hemmet) och eller hemsjukvård.
Avgifterna är markerade med * i listan överst på sidan. Högkostnadsskyddet är den högsta summa som kommunen får ta ut totalt per månad för dessa avgifter.
Du som har avgifter som ingår i högkostnadsskyddet kan ha rätt att få jämkning på dina avgifter. Då behöver du lämna uppgifter om dina inkomster och kostnader för din bostad. Uppgifterna används som underlag för att räkna fram ditt avgiftsutrymme.
Blanketten Inkomstförfrågan 2025 kan du få av biståndshandläggaren, avgiftshandläggare eller i Kontaktcenter.
Inkomstförfrågan 2025 finns också som e-tjänst och för utskrift på sidan E-tjänstportalen.
När du har lämnat blanketten Inkomstförfrågan 2025, får du ett avgiftsbeslut som visar ditt avgiftsutrymme. Det är den summa som omsorgsförvaltningen har beslutat är den högsta som du behöver betala för insatser som ingår i högkostnadsskyddet.
Är avgiftsutrymmet en lägre summa än högkostnadsskyddet, anpassas avgiften för hemtjänst till avgiftsutrymmet istället, så kallad jämkning. Om inkomsten inte räcker till avgifter, blir avgiftsutrymmet 0 kronor.
För avgifter som inte ingår i högkostnadsskyddet, till exempel mat, hyra och ledsagning, betalar du enligt taxa.
På avgiftsbeslutet står även information om hur avgiftsutrymmet har räknats fram och vilka summor som finns registrerade som underlag. Det är bra att kontrollera så att summorna stämmer. Avgiftsbeslutet gäller året ut. Skulle någon uppgift ändras under året, är det viktigt att meddela det till avgiftshandläggaren så du kan få ett nytt beslut.
+ Nettoinkomst
- Bostadskostnad
+ Bostadstillägg
- Minimibelopp
= Avgiftsutrymme
Vid uträkningen av avgiftsutrymmet är en del av inkomsten reserverad till andra utgifter än hemtjänst. Dessa summor kallas förbehållsbelopp. Minimibeloppet är ett förbehållsbelopp. Det är en klumpsumma som ska motsvara normala kostnader under en månad för livsmedel, kläder, skor, fritid, hygien, dagstidning, telefon, hemförsäkring, öppen hälso- och sjukvård, tandvård, hushållsel, förbrukningsvaror, resor, möbler, husgeråd och läkemedel.
Minimibeloppet kan sänkas och höjas för en person till exempel om hushållsel ingår i hyran eller om du har beslut om att köpa lagad mat genom omsorgsförvaltningen. Kostnaden för din bostad är också ett förbehållsbelopp. Det kan också vara större kostnader som pågår under en längre period som exempelvis kostnader för god man /förvaltare eller underhåll för barn. Vid flytt till särskilt boende kan även kostnaden för den tidigare bostaden tillfälligt räknas som förbehållsbelopp.
Minimibelopp per månad 2025
Ensamstående, 61 år och äldre | 7 247 kronor |
---|---|
Gift eller registrerad partner, 61 år och äldre | 5 912 kronor |
Ensamstående, 60 år och yngre | 7 971 kronor |
Gift eller registrerad partner, 60 år och yngre | 6 504 kronor |
Om du har hemtjänst betalar du en månadsavgift för de insatser som du har beslut om. Månadsavgiften räknas ut genom att timtaxan multipliceras med den beslutade tiden.
Vad hemtjänsten ska göra hemma hos var och en står i biståndshandläggarens beslut och uppdrag till hemtjänsten. I uppdraget till hemtjänsten står också beviljad tid, hur lång tid som biståndshandläggaren har räknat ut att det behövs i genomsnitt för det som hemtjänsten ska göra. Ett besök kan ta olika lång tid olika dagar beroende på aktuella behov, hemtjänstpersonalens utrustning, lagarbete eller andra saker. Detta påverkar inte månadsavgiften eftersom den är beräknad på beviljad tid. Beviljad tid kan ändras i dialog mellan biståndshandläggaren och hemtjänsten om det kontinuerligt behövs mer eller mindre tid.
På kommun.varnamo.se finns det möjlighet att testa hur stor avgiften blir för hemtjänst med olika inkomster, boendekostnader och beslutade timmar.
Exempel på uträkning av hemtjänstavgift
Beslutad tid | 26 timmar/ mån |
Kostnad för hemtjänst | 26 timmar X 373 kr = 9 698 kr/ mån |
Inskriven i hemsjukvård | 500 kr/mån |
Total kostnad | 10 198 kr/mån |
Exempel 1 | |
Ditt avgiftsutrymme | 2 900 kronor |
Högkostnadsskydd | 2 642 kronor |
Jämkning | 10 198 minus 2 642 = 7 556 kronor |
Du betalar | 2 642 kronor |
Exempel 2 | |
Ditt avgiftsutrymme | 525 kronor |
Högkostnadsskydd | 2 642 kronor |
Jämkning | 10 198 minus 525 = 9 673kronor |
Du betalar | 525 kronor |
Det är viktigt att meddela hemtjänstgruppen om det är någon insats som ska avbokas, till exempel på grund av semesterresa. För att få avdrag på avgiften ska avbokningen gälla alla insatser under en hel dag och hemtjänstgruppen ska få veta om avbokningen minst sju dagar innan.
Är det en akut sjukvistelse så gäller inte regeln om sju dagar innan. Då blir det avdrag på avgiften ändå.
Om du vill avsluta eller ändra dina insatser, ring till Värnamo kommuns kontaktcenter, telefon 0370-37 70 00 som förmedlar ärendet.
Alla avgifterna från omsorgsförvaltningen kommer på samma faktura, en månad i efterskott. Fakturan kan betalas via bankgiro eller autogiro.
Det går bra att få fakturan som e-faktura.
På sidan Faktura och autogiro kan du läsa hur du gör för att skaffa autogiro och e-faktura.