Faktura och autogiro
Värnamo kommun har bankgiro som huvudbetalningssätt. Betalar du med ett eget inbetalningskort eller via internetbank är det viktigt att alltid ange fakturans OCR-nummer.
Autogiro
Autogiro innebär att fakturorna betalas automatiskt på förfallodagen. Du väljer själv vilket konto du vill betala från. Med hjälp av autogiro kan du på ett enkelt sätt betala dina fakturor. Denna service är helt avgiftsfri.
När du har anmält autogiro får du varje månad en faktura från Värnamo kommun där du kan kontrollera att avgiften är korrekt. På fakturan finns det inget inbetalningskort utan istället står det: "Betalas via autogiro".
Om du av någon anledning vill avsluta ditt autogiro kontaktar du din bank.
E-faktura
Alla fakturor som skickas från Värnamo kommun kan du få som e-faktura.
E-fakturor skickas digitalt direkt till din internetbank. Allt är ifyllt och klart, det enda du behöver göra är att kontrollera och godkänna med ett klick.
När du har anmält att du vill ha e-faktura kan du betala dina räkningar var du än är, så länge du har tillgång till en internetuppkopplad dator, läsplatta eller mobiltelefon.
Få post digitalt från Värnamo kommun
Kivra och Min Myndighetspost är tjänster för säker digital post från företag och myndigheter. Vi vill minska klimatpåverkan och samtidigt erbjuda dig möjligheten att ta emot din post från oss digitalt, därför har vi anslutit oss till Kivra och Min Myndighetspost. Det är gratis, säkert och dessutom bra för miljön.
Du hittar mer information om tjänsterna och om hur du registrerar dig på:
Kivras webbplats Länk till annan webbplats.
Min Myndighetspost webbplats Länk till annan webbplats.
Hur avslutar jag Kivra eller Min Myndighetspost?
Om du inte vill ha dina räkningar från Värnamo kommun via Kivra eller Min Myndighetspost behöver du avregistrera det. Information om avregistrering hittar du på:
Frågor om din faktura
Om du har frågor angående uppgifterna på en faktura ska du ta kontakt med verksamheten som har fakturerat. Referensuppgifter finns på fakturan och nås via kontaktcenter.
Om du har frågor kring inbetalningar, autogiro, e-faktura eller om en faktura kommit bort ska du ta kontakt med ekonomiavdelningen som också nås via kontaktcenter.
Frågor kring påminnelsebrev/inkassobrev har Svea ekonomi hand om. Kontaktuppgifter finns på Svea ekonomis utsända brev.
Kravhantering
Kommunens kravpolicy antogs av kommunfullmäktige i mars 2020. Kravpolicyn anger hur obetalda fakturor ska hanteras av Värnamo kommun. Kravhanteringen handläggs av ett inkassoföretag.
En förändring i den nya policyn är att även påminnelser ska skickas ut. Tidigare har enbart inkassokrav skickats ut vid en utebliven betalning.
Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig
Hjälpte sidan dig?
Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 16 oktober 2024