Synpunkter

Vi tycker det är viktigt att få veta vad du som kommuninvånare tycker om vår verksamhet och service. Dina åsikter och tips är värdefulla för oss och både positiv och negativ kritik hjälper oss att bli bättre.

Publicering på webbplatsen

Din synpunkt kommer att publiceras på vår webbplats när vi har avslutat ärendet.

Alla synpunkter granskas av moderator. Där synpunkten innehåller personuppgifter kommer de att tas bort från synpunkten innan den publiceras på webbplatsen.

Undantag för publicering

  • synpunkt som innehåller sekretess
  • synpunkt riktad till enskild anställd
  • synpunkt innehållande personangrepp eller på något annat sätt är kränkande eller diskriminerande
  • synpunkt som inte rör Värnamo kommun.

Svarstid

Alla synpunkter registreras och behandlas av den förvaltning som ansvarar för frågan. Om du lämnar kontaktuppgifter får du svar inom 15 arbetsdagar. Du får självklart lämna synpunkter även om du vill vara anonym.

Vill du ha hjälp?

Kontaktcenter hjälper dig gärna att lämna in en synpunkt eller eller om du har frågor om ditt ärende. Välkommen till Stadshuset på Kyrktorget, eller ring: 0370-37 70 00.

Du som har valt att vara anonym

Om du har frågor kring handläggningen av din synpunkt är det viktigt att du kan uppge ditt kvittonummer som du får när du har lämnat in en synpunkt.

Värnamo kommun behöver hantera och spara personuppgifter om dig för att handlägga ärenden och fatta beslut som rör dig.

Du hittar mer information på kommun.varnamo.se/personuppgifter Länk till annan webbplats..

Klagomål och synpunkter som registreras blir en allmän handling som omfattas av offentlighetsprincipen.

Du hittar mer information på kommun.varnamo.se/offentlighandling.

Har du synpunkter eller klagomål på förskola eller skola?

Det är vi på kommunen som har ansvar för att hantera klagomål och synpunkter på verksamheterna inom skola och barnomsorg, därför ska du vända dig till oss.

Så här gör du för att lämna klagomål eller synpunkter:

  • Kontakta i första hand personal vid den berörda förskolan eller skolan.
  • Om du fortfarande inte är nöjd efter en dialog med personalen, kontakta rektorn.
  • I tredje hand kan du använda vår synpunktshantering. Då skickas din synpunkt eller klagomål till barn- och utbildningsförvaltningen, och där hanterar de ditt ärende.

Har du synpunkter gällande detaljplaner?

Synpunkter gällande detaljplaner ska skickas in till samhallsbyggnad@varnamo.se.

Felanmälan

Om du upptäcker att något är trasigt eller inte fungerar som det ska, kan du felanmäla det på sidan Felanmälan.

Medborgarinitiativ

Har du en idé om hur Värnamo kan utvecklas? Medborgarinitiativ är en möjlighet för dig att lämna ditt eget förslag eller att rösta på andras.

Lämna ditt förslag eller rösta på sidan Medborgarinitiativ.

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Hjälpte sidan dig?

Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.

Har du synpunkter på kommunens verksamhet? För att synpunkter ska hanteras korrekt, använd dig av vår e-tjänst för synpunkter.

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!


Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 23 augusti 2024