Bygga, bo, miljö och trafik

Hitta snabbt

Trafik och infrastruktur
Buss, tåg, båt och flyg, Trafik och gator, Torg och allmänna platser, Renhållning och sopning, Snöröjning, Trafikregler och säkerhet
Bostäder
Lediga tomter, Markanvisningar, Boendemiljö, Särskilda boenden, Bostadsanpassningsbidrag, Brandskydd, Sotning, Uppvärmning, Energi, Adresser och namnsättning, Hitta bostad, Bredbandsbidrag, Nyinflyttad
Bygga nytt, ändra eller riva
Vatten och avlopp (VA)
Dricksvatten, Kommunalt avlopp, Enskilt avlopp, Ledningsnät, Anslutning till fastighet, Dagvatten, Översvämning, Ny VA-plan, Frågor och svar vatten och avlopp
Avfall och återvinning
Förpacknings- och tidningssamling, Kompostering av hushållsavfall, Avgifter och regler, abonnemang, Kemikalier, Biltvätt
Samhällsplanering och kartor
Översiktsplanering, Detaljplanering, Riksintressen, Kartor, mätningstjänster och GIS, Arkiv och ritningar, Byggprojekt
Livsmedel och hälsa
Tillsyn och kontroll, Rökfria miljöer, Registrering av livsmedelsverksamhet, Matförgiftning, Livsmedelskontroll
Djur
Hundar och katter, Djur och tillstånd, Höns och andra fjäderfän, Döda och skadade djur, Råttor och skadedjur, Om du störs av vilda djur
Samhällsutveckling och hållbarhet
Värnamo som ekokommun, Plan för Värnamo kommuns miljöarbete, Klimatanpassning
Naturvård och parker
Naturvård, Planteringar, Naturreservat, Sjöar och vattendrag, Allemansrätten

Mer information om Bygga, bo, miljö och trafik

Service­meddelande

• Måndag 29 april och tisdag 30 april kommer Gröndalsleden vara stängd för trafik mellan väg 151 och Kävsjövägen. Även Fredsgatan kommer vara stängd för genomfartstrafik mellan Götavägen och Grevevägen.

• Kolonigatan är avstängd för biltrafik på grund av vatten- och avloppsarbeten.

Nyheter från kommunen

• 27 april 2024

Hur tvättar du din bil?

När du tvättar bilen på gatan så riskerar du att förorena våra vattendrag, sjöar och hav. Bor du i Värnamo så rinner detta direkt till Lagan. I helgen är det Biltvättarhelgen där syftet är få fler att tvätta sin bil på en biltvätt.

• 18 april 2024

Kommunen överklagar inte mark- och miljödomstolens beslut

Fredagen den 12 april, beslutade mark- och miljödomstolen att upphäva kommunens tidigare beslut om detaljplan för en ny arena. Domstolen ansåg att kommunen inte hade genomfört en tillräcklig undersökning av betydande miljöpåverkan enligt gällande bestämmelser.

• 18 april 2024

Nominera till årets arkitekturpris

Varje år delar Värnamo kommun ut ett arkitekturpris. Nominera ditt favoritprojekt eller objekt.

• 08 april 2024

Vad gäller för elsparkcyklar?

Elsparkcyklar har alltmer blivit en vanlig syn på gatorna i Värnamo. Men vad är det för trafikregler som gäller egentligen?

• 25 mars 2024

Full fart framåt för nya översiktsplanen

Arbetet med att ta fram en ny översiktsplan är i full gång. På översiktsplaneringens webbplats finns nu all information samlad om projektet.

• 22 mars 2024

Världsvattendagen 2024

I dag uppmärksammar vi Världsvattendagen. Den instiftades 1992 av FN i syfte att påminna oss om hur viktigt färskvatten är och hur vi tillsammans kan hantera det på ett hållbart sätt.