Emma Edelin, enhetschef på Värnamo simhall
17 mars 2022
Emmas drivkraft är att bli en så bra ledare som möjligt. Se intervjun med henne här.
Lär känna Emma
Hur ser din arbetsdag ut? Berätta om ditt jobb.
– Min arbetsdag som enhetschef är att tillsammans med mina medarbetare hålla igång den dagliga verksamheten. Dagarna består av mycket möten och planering och att coacha mina medarbetare.
Jag är lite spindeln i nätet som håller i trådarna. Vi har många verksamheter här i huset och bedriver allt från babysim till seniorvattengympa och allt där emellan. Vi har också undervisning riktad till skolan där vi hjälper eleverna med att klara sina simkunskapskrav som man har i skolan.
Vad gillar du mest med ditt jobb?
– Det bästa med mitt jobb är att jag får jobba med så många olika människor. Att jobba med människor är oftast de största utmaningarna men när man hittar en lösning eller finner en väg i det, då känns det bra. Jag gillar att jobba med mina medarbetare, jag drivs av att guida dem och vara en bra coach som kan motivera och få medarbetarna att se och känna samma möjligheter som jag har gjort.
I vår verksamhet möts vi hela tiden av utmaningar och omställningar och måste hitta nya lösningar. Vi strävar hela tiden efter att utvecklas och komma framåt. Kommunen stannar aldrig av och är aldrig nöjd utan vill utvecklas och komma vidare.
Hur ser din bakgrund ut?
– Jag började som praktikant här när jag gick sista året på gymnasiet. Det ledde till ett extrajobb som badmästare som sedan fortsatte till en fastanställning. När jag hade jobbat här i ungefär 8 år kände jag att jag ville utvecklas och komma vidare och fick då ett erbjudande om att bli verksamhetssamordnare. Möjligheten att få utvecklas och klättra är en drivkraft och jag blir motiverad på ett helt nytt sätt genom möjligheterna som jag har fått.
Hur ser din arbetsgrupp ut?
– Min arbetsgrupp består för närvarande av 14 medarbetare med olika funktioner. Sex stycken badmästare, tre stycken i receptionen och tre till fyra timvikarier där vi tillsammans har ett nära och bra samarbete, det behövs för att vi ska hålla igång vår verksamhet från klockan 6.00-22.00.
En av våra främsta uppgifter här i simhallen är att möta så många målgrupper som möjligt. För att vi ska lyckas med det behöver vi samverka och jobba tätt tillsammans med andra verksamheter såsom Hälsocenter, Arenaservice och många olika slags föreningar. Överlag så har vi på kommunens fritidsavdelning ett nära samarbete och drar nytta av varandras kompetenser och kunskap för att möta alla våra målgrupper.
Vad driver dig framåt i ditt arbete?
– Min drivkraft är att jag ska försöka bli en så bra ledare som möjligt. Jag vill kunna motivera mina medarbetare och få ett bra arbetsklimat, få verksamheten att utvecklas och få mina medarbetare att utvecklas. Jag vill att vi ska bli en stark grupp tillsammans och inspirera medarbetarna att följa samma mål och hitta ett sätt att jobba fram de målen.
Under pandemin har simhallen fått ställa om, vi har gått igenom många förändringar och vi har mycket ny personal. På något vis måste vi hitta tillbaka till grundrutinerna igen. Hitta balansen, drivkraften och bli starka tillsammans igen för att kunna fortsätta utveckla verksamheten.
En av våra främsta uppgifter är att lära våra kommuninvånare att simma. Framförallt riktar vi oss till skolbarnen i årskurs 2 och det vill vi jättegärna utveckla. Vi vill ha ett större ansvar över äldre åldrar men också hitta en möjlighet uppåt i åldrarna, det finns vuxna som inte kan simma. Vi får många tillbud rapporterade och de ökar hela tiden, vi vill vara med och jobba med att motverka det. Vattensäkerhet ska nå bredare ut till våra kommuninvånare.