Sofia Elmgren, lärare i grundskolan
14 juli 2023
Sofias drivkraft är att tro på sina elever, stärka och rusta dem för framtiden. Se intervjun med henne här.
Lär känna Sofia
Hur ser din arbetsdag ut? Berätta om ditt jobb.
– Mitt arbete består av många olika uppdrag, både som lärare och ett särskilt uppdrag
kring utvecklingsarbete med riktade insatser för nyanlända och flerspråkiga elever.
– Jag älskar att utveckla saker, tänka lite annorlunda och låta eleverna vara med. På Rydaholm och Horda skola jobbar vi utifrån ledorden kunskap, omtanke och utveckling där både lärare, vårdnadshavare, elever och skolledning för vara med och diskutera vad orden betyder för oss och för barnen. Vi ska ha en tydlig vision där alla ska veta vad vi jobbar mot och vart vi ska och vi gör det tillsammans. Skolan är barnens arbetsplats och tillsammans ska vi jobba förebyggande och främjande för att barnen ska känna stolthet. Man ska vara stolt över sin arbetsplats, sin skola och sitt samhälle.
– För att lyckas i skolans värld måste man bygga relationer, det kommer man hur långt som helst med! Jag vill att alla barn ska lyckas i skolan. Så länge eleverna levererar och lär sig spela på deras planhalva, då spelar de även på min när jag behöver det. Skolan får inte vara som den alltid har varit, världen utanför fortsätter och då kan inte skolan stanna upp. Som lärare får man vrida och vända på sig för att eleverna ska lyckas.
Vad gillar du mest med ditt jobb?
– Det jag gillar allra mest med mitt jobb är mötet med de fantastiska eleverna. Varje dag möts jag av nya utmaningar och det är en förmån att få vara en god förebild och väcka lust och nyfikenhet. Jag älskar att se hur eleverna utvecklas och få kommentarer när de uttrycker att de har förstått.
– Jag gör allt för att barnen ska ha det bra, att de ska växa och gro. Skolan ska vara rolig och skoltrötta ungar ska känna att skolan faktiskt är ganska okej. Jag tar chansen att bjuda på mig själv för att eleverna ska se att de kan bjuda på sig själva. Det handlar om att nå en god skolkultur, det är då vi har lyckats.
Hur ser din bakgrund ut?
– Jag har arbetat som lärare i cirka 20 år, både låg- mellan och högstadiet. Under år 2016-2019 pausade jag mitt läraryrke för att driva ett integrationsprojekt som hette Unga Internationella Vänner med stöd från Arvsfonden, ett projekt som innebar att genom aktivitetssamtal integrera barn med invandrarbakgrund i det svenska samhället.
– Utöver mitt jobb är jag jätteengagerad i vårt samhälle. Jag tycker att vi ska vara stolta över där vi bor! Jag brinner för och är engagerad i olika samhällsföreningar. I samarbete med Navet i Värnamo driver vi After School för eleverna och jag jobbar för att få aktiviteter och sysselsättningar som finns i Värnamo att komma till Rydaholm för att underlätta för barnen.
Hur ser din arbetsgrupp ut?
– Jag jobbar i flera olika arbetsgrupper med varierande funktioner som tex skolans elevhäsoteam. Jag driver även, tillsammans med skolkuratorn, skolans elevråd där vi arbetar utifrån uppkomna önskemål och driver verksamheten framåt efter elevernas behov.
– Tillsammans med andra skolor i regionen är jag också delaktig i och arbetar med ett månadsblad med aktiviteter för att främja rörelseglädje för ett ökat välmående i skolan. Jag jobbar aktivt med att göra Rydaholms samhällsföreningar delaktiga och
inkluderar föreningslivet.
Vad driver dig framåt i ditt arbete?
– Min drivkraft är att hitta elevernas nycklar till framgång. Jag försöker låsa upp alla möjliga sorters dörrar för att alla ska lyckas. Alla dörrar ser olika ut och kräver olika nycklar.
– Med min drivkraft skapar jag olika arenor i skolan för att eleverna ska lyckas. Arbetssätten varieras på olika sätt och vi deltar aktivt i olika projekt, utmaningar och tävlingar med mera. Vi ska skapa den goda skolkulturen och den skapar vi på olika sätt men på gemensamma grunder. Jag vill att man ska vara stolt över sin skola och det samhället man bor i och det handlar om trygghet. Jag brinner för trygghet och vill att varenda unge ska vara trygg!