Kontakt
Överförmyndarenheten
E-post: kontaktcenter@varnamo.se
Telefon: 0370-37 70 00 (Kontaktcenter)
Postadress:
Värnamo kommun
Överförmyndarenheten GGVV
Stadshuset
331 83 Värnamo
Här finns information som riktar sig till myndigheter när det gäller ställföreträdarskap och överförmyndarnämndens roll och funktion.
Här är en checklista för dig som i ditt yrke anmäler behov av godmanskap eller förvaltarskap. Checklistan innehåller punkter som både du och huvudmannen bör känna till innan du anmäler behov av god man.
Enligt 5 § förmyndarskapsförordningen ska överförmyndaren, om denne får reda på att ett godmanskap behövs, ansöka om detta hos tingsrätten. När överförmyndarnämnden tar emot en anmälan om godmanskap eller förvaltarskap utreder överförmyndarnämnden behovet av godmanskap eller förvaltarskap.
Den medicinska bedömningen sker utifrån medicinsk utredning i form av läkarintyg. Behovsbedömningen och möjlighet till alternativa insatser baseras dels på uppgifter från huvudman och de runt denna, dels på social utredning.
För det fall att överförmyndarnämnden inte kan utreda behovet, eller det för överförmyndaren står klart att ställföreträdarskap inte kan anordnas, kommer överförmyndarnämnden inte att ansöka om godmanskap hos tingsrätten. Resultatet blir då att anmälan avskrivs.
Ett sådant beslut kan inte överklagas men äger inte heller någon rättskraft. Detta betyder att avskrivandebeslutet inte hindrar att huvudmannen själv, eller att dennes anhöriga, gör en egen ansökan eller att en ny anmälan lämnas in om det tillkommer nya omständigheter.
Klagomål på ställföreträdare meddelas till överförmyndarenheten. Ställföreträdaren kommer beredas tillfälle att yttra sig över det inkomna klagomålet och anföra sin inställning till detta. Om ställföreträdaren meddelar att denne inte längre är intresserad av uppdraget kommer överförmyndarnämnden söka hitta en ny ställföreträdare.
Den tidigare ställföreträdaren kvarstår till en ny hittats. För det fall att klagomålet är av allvarlig art och kan riskera skada den aktuella huvudmannen kan beslut om omedelbart entledigande fattas i enlighet med 11 kap 20§ 2 st Föräldrabalken.
För det fall att ställföreträdaren bestrider klagomålet och vill kvarstå inleder överförmyndarnämnden en utredning för att avgöra huruvida rekvisiten enligt 11 kap 20§ Föräldrabalken är uppfyllda och ställföreträdaren ska entledigas. Om så är fallet är processen liknande den som beskrivits ovan, i annat fall avslår nämnden begäran om byte av ställföreträdare.
De villkor som måste vara uppfyllda för att någon ska kunna bli utsedd till god man regleras i 11 kapitel 4 § i Föräldrabalken.
Godmanskapet bygger på fyra krav eller villkor, här förenklat uttryckta, som alla måste föreligga samtidigt:
För den juridska ordalydelsen, se 11 kap 4 § Föräldrabalken. Se länken nedan.
Läs mer om kraven som måste vara uppfyllda i 11 kap 4 § Föräldrabalken Länk till annan webbplats.
Vad gäller hjälpbehovet är detta rättframt. Detta ska vara kopplat till de tre delarna av godmanskapet, bevaka rätt, förvalta egendom eller sörja för person. Exempel är hjälp med att betala räkningar eller söka insatser.
Värt att notera är att övriga omständigheter, till exempel att huvudmannen bor i en ostädad lägenhet eller att denne har andra hjälpbehov som varken är kopplade till hjälpbehovet eller symptomatiskt för sjukdomsbilden, helt saknar relevans för godmanskapsbedömningen.
Villkor föranlett av sjukdom eller psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknade förhållande. Rekvisitet är ett orsakanderekvisit. Tanken bakom lagstiftningen om godmanskap vilar på att det enbart är i särskilda fall som en individs hjälpbehov ska tillgodoses genom godmanskap, i övriga fall ska hjälpbehovet tillgodoses genom alternativa insatser, till exempel genom åtgärder på sociallagstiftningens område.
Det är enbart i de fall som huvudmannens nedsättning innebär att denne får svårigheter att föra sin egen talan som godmanskap kan bli aktuellt. Med andra ord krävs en kognitiv nedsättning för att godmanskap ska kunna aktualiseras. Denna linje har fastställts i praxis i både NJA 2018 s. 825 p. 6 och i NJA 2022 s. 623 p. 12. Detta gäller oavsett vilken grund som åberopas för godmanskap.
'Om det behövs' tar sikte på att godmanskap enbart ska anordnas i situationer där inga andra mindre ingripande åtgärder finns tillgängliga. Godmanskapet innebär en mycket allvarlig inskränkning för den enskilde, även om denne har kvar sin rättshandlingskapacitet.
Åtgärder som anhörigbehörighet, budget- och skuldrådgivning, konto för egna medel, kontaktperson, case manager och så vidare, är samtliga åtgärder som bedöms som mindre ingripande och äger således företräde framför godmanskapet.
Innan godmanskap kan bli aktuellt krävs det därför att dessa åtgärder testats eller att det framgår att dessa åtgärder inte lämpligen kan testas för att godmanskap ska vara aktuellt.
Läs om kraven för förvaltarskap i 11 kap 7 § Föräldrabalken. Länk till annan webbplats.
Om någon som befinner sig i en sådan situation som anges i 4 § är ur stånd att vårda sig eller sin egendom, får rätten besluta att anordna förvaltarskap för honom eller henne. Förvaltarskap får dock inte anordnas, om det är tillräckligt att godmanskap anordnas eller att den enskilde på något annat, mindre ingripande sätt får hjälp.
För förvaltarskap krävs alltså, utöver kraven för godmanskap, att en person är ur stånd att vårda sig eller sin ekonomi. Begreppet ur stånd definieras vare sig i förarbeten eller lagtext, men har varit uppe för diskussion i ett antal rättsfall.
Vad som från praxis går att utläsa från begreppet är att huvudmannen mer aktivt vidtar åtgärder som riskerar medför skada för denne, se t.ex. HovR 3053-21 ÖÄ angående denna bedömningen. Risken för skada måste dessutom vara konkretiserad, inte hypotetisk, och grunda sig i huvudmannens faktiska beteende.
Här har vi samlat alla blanketter för dig som är god man eller förvaltare.
Vi har samlat vanliga frågor och svar om godmanskap och förvaltarskap.