Information om förändrade arvodesrutiner

Om huvudmannen själv står för arvodet kommer du som god man eller förvaltare ombesörja arbetet. Här följer information hur du gör och var du vänder dig med frågor.
I samband med ny gemensam nämnd krävs att vi ser över arvodesrutinerna vilka har sett lite olika ut i de olika kommunerna. Anledningen är att vi vill få en enhetlighet och att vi måste ha rutiner som följer de regler som finns. Om huvudmannen själv står för arvodet har kommunerna tidigare betalat ut ert arvode för att sedan skicka faktura till huvudmannen. Undantaget är i Värnamo kommun där ställföreträdare själva ombesörjt denna hantering. I framtiden kommer samtliga kommuner hantera arvodesfrågan på samma sätt som Värnamo.
I praktiken innebär detta att ställföreträdare själv tar ut arvode från huvudmannens konto och betalar in sociala avgifter och skatt till huvudmannens skattekonto samt lämnar in en förenklad arbetsgivardeklaration. Detta görs efter att ni fått arvodesbeslut från överförmyndarnämnden.
Förändringen kommer innebära lite mer jobb men samtidigt slipper ni vänta på att kommunen ska betala ut pengarna och ni kan göra det direkt efter att ha mottagit vårt beslut.
Observera att detta är den enda praktiska förändringen. Arvodesbeslut kommer, precis som vanligt, att komma efter granskad årsräkning och om kommunen står för arvodet kommer det att betalas ut precis som vanligt.
Vem betalar arvode?
Huvudregeln är att en huvudman som har skattepliktiga inkomster på 2,65 prisbasbelopp på ett helår eller 2 prisbasbelopp i tillgångar ska betala arvodet själv. Ett prisbasbelopp för 2022 är 48 300 kronor. Om du vet att din huvudman når över denna gräns är det viktigt att du sparar undan pengar så huvudmannen kan betala arvodet.
Det går dela upp arvode
Skulle det vara så att huvudmannen blivit bedömd att betala arvode men att ni upplever att ni av någon anledning inte kan ta ut hela summan är det möjligt att ta ut det i delar. Det viktiga är att ni aldrig tar ut arvode utan beslut från överförmyndare.