Publicerat:
Tryggare omsorg med ny rutin vid anställning
Nu ska de som anställs inom omsorgsförvaltningen i Värnamo visa upp ett utdrag ur polisens belastningsregister. Det beslutade omsorgsnämnden nyligen, som ett led i att stärka tryggheten i verksamheten.
– Det är glädjande att vi nu kommit fram ett beslut vilket ligger helt i linje med alliansen ambition inför budget 2025. Det handlar om att skapa en säker miljö, både för brukarna och för vår personal. En tydligare kontroll vid rekrytering är ett sätt att ta ansvar för det, säger Filip Wihrén Andersson, ordförande i omsorgsnämnden.
Bakgrunden är att förebygga risker och öka tilliten till kommunens omsorgstjänster. Flera andra kommuner har redan infört liknande krav vid nyanställningar.
– Vi möter människor i utsatta situationer. Då är det viktigt att de känner sig trygga med dem de möter, fortsätter Filip Wihrén Andersson.
Rutinen gäller alla nya medarbetare oavsett anställningsform. Bedömningen är att den nya kontrollen kommer att bidra till ökad kvalitet och långsiktigt förtroende för omsorgens arbete.
