Publicerat:
Bedrägeriförsök riktat mot bibliotekens låntagare
Vi vill uppmärksamma våra låntagare på att bedragare har börjat använda bibliotek för att försöka komma åt personliga uppgifter. Upplägget liknar tidigare bedrägeriförsök som rört banker, men nu är det bibliotekspersonal som bedragarna utger sig för att vara.
Det är viktigt att notera att vi i Värnamo kommun ännu inte har fått några rapporter om sådana bedrägeriförsök, men andra kommuner har drabbats. Därför vill vi informera och förebygga att något liknande sker här.
Så här kan bedrägeriet gå till
• Bedragaren ringer upp och påstår sig vara från biblioteket.
• De hävdar att din pinkod behöver bytas och hänvisar dig till en länk.
• De kan även använda funktionen "Har du glömt PIN-koden?" på bibliotekets hemsida för att skicka ett automatiskt e-postmeddelande, vilket de sedan använder som en del av bedrägeriet.
Så här skyddar du dig:
• Biblioteket kommer aldrig att begära att du lämnar ut pinkoder, kortuppgifter eller använder Bank-ID.
• Klicka inte på länkar i oväntade e-postmeddelanden.
• Lämna inte ut personliga eller känsliga uppgifter om du blir kontaktad.
Vad ska du göra om du misstänker bedrägeri?
Om du får ett samtal eller e-postmeddelande som påstår att det är från biblioteket:
- Avbryt kontakten direkt.
- Klicka inte på några länkar och lämna inte ut några uppgifter.
- Kontakta polisen för att informera om händelsen.