Publicerat:

Apladalsskolans språklärare jobbskuggade i Frankrike

Två språklärare från Apladalsskolan har under en vecka följt undervisningen på en fransk högstadieskola genom det EU-finansierade programmet Erasmus+.

Ann-Christine Johansson, lärare i tyska och engelska, och Lena Gärdemalm, lärare i franska och engelska, tillbringade en vecka på Collège Paul Verlaine i den nordfranska staden Béthune. Där deltog de i lektioner i engelska, franska och tyska och fick en inblick i hur vardagen ser ut i ett annat skolsystem.

”Det var väldigt lärorikt”

– Det var intressant att se hur strukturerad skolmiljön är i Frankrike. Reglerna är tydliga och lärarrollen är väldigt auktoritär jämfört med i Sverige, säger Lena Gärdemalm.

Skolan i Béthune har omkring 600 elever och är inhägnad med stängsel och låsta grindar. Alla elever har rast samtidigt – en kvart på förmiddagen och en kvart på eftermiddagen – på en stor asfaltsyta utan sittplatser eller aktiviteter.

Inför varje lektion ställer sig eleverna uppställda klassvis i små markerade rutor. Läraren hämtar sedan klassen till lektionssalen. Även i klassrummet råder tydliga regler: eleverna reser sig när en vuxen kommer in och måste be om lov för att till exempel dricka vatten eller kasta något i papperskorgen.

Lång lunch och stöd till elever

Skollunchen består av flera rätter – förrätt, huvudrätt, ost, bröd och efterrätt – ofta med två alternativ av varje. Priset varierar beroende på familjens inkomst. Många elever går hem och äter under den 1,5 timme långa lunchrasten.

Skolan är en så kallad prioriterad skola, vilket betyder att den ligger i ett område där många familjer har ekonomiska utmaningar. Därför får den extra resurser, bland annat mer kringpersonal och samarbete med välgörenhetsorganisationer och den lokala moskén.

– De hade ett system där elever kunde lämna in kläder, skolmaterial och fritidsutrustning som sedan erbjöds till de elever som behövde det mest. Det var väldigt fint att se, berättar Ann-Christine Johansson.

Planerar för elevutbyte

Utöver lektionsbesök fick lärarna även möjlighet att upptäcka regionen. De besökte konstmuseer, minnesmärken, kyrkogårdar och tunnlar från första världskriget – allt för att undersöka möjliga resmål för ett framtida elevutbyte mellan skolorna.

– Jobbskuggning är ett väldigt givande sätt att utvecklas i sitt yrke. Det kräver lite planering och efterarbete, men det är det verkligen värt, säger Ann-Christine Johansson.

Tips till andra skolor

Genom Erasmus+ kan skolpersonal – inte bara lärare – ansöka om projektmedel för att fortbilda sig eller jobbskugga i andra europeiska länder.

Ann-Christine och Lena tipsar också om eTwinning, en digital plattform där skolor kan hitta samarbetspartners i hela Europa.

– Även digitala samarbeten uppskattas mycket av eleverna. De får använda sina språkkunskaper i verkliga sammanhang, säger Lena Gärdemalm.

 

Fakta: Erasmus+ och eTwinning

Erasmus+ är EU:s program för utbildning, ungdom och sport. Genom programmet kan skolpersonal ansöka om medel för att utvecklas professionellt i Europa.

eTwinning är en plattform för skolor i EU där lärare kan samarbeta digitalt, starta gemensamma projekt och utbyta erfarenheter.

Skolgården bestod av en stor asfalterad yta där alla 600 eleverna hade rast samtidigt. I bakgrunden ser man skolan.

Skolgården bestod av en stor asfalterad yta där alla 600 eleverna hade rast samtidigt. I bakgrunden ser man skolan.

Skollunchen bestod av två valbara alternativ av förrätt (ofta sallad), huvudrätt, ost och efterrätt (frukt eller yoghurt)

Skollunchen bestod av två valbara alternativ av förrätt (ofta sallad), huvudrätt, ost och efterrätt (frukt eller yoghurt)

Mitt på torget i Béthune står ett stort klocktorn som finns med på UNESCOS världsarvslista.

Mitt på torget i Béthune står ett stort klocktorn som finns med på UNESCOS världsarvslista.