Publicerat:
Ansök om ekonomiskt bistånd enkelt via e-tjänst
Nu kan du som söker ekonomiskt bistånd göra din ansökan digitalt via e-tjänst. Det är ett snabbt och enkelt sätt att ansöka, och du kan göra det när det passar dig bäst, oavsett tid på dygnet.
Vad är ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd?
Om du är i en situation där du inte har möjlighet att klara din eller familjens försörjning kan du ansöka om försörjningsstöd. Rätten till ekonomiskt bistånd bedöms utifrån ditt behov och din situation och prövas en månad i taget. Läs mer på sidan om ekonomiskt bistånd
Varför ska du ansöka digitalt?
Att ansöka via e-tjänsten har flera fördelar:
- Enkelt: Du kan fylla i din ansökan från din dator, surfplatta eller mobil.
- Snabbare hantering: Din ansökan kommer direkt till handläggaren och kan behandlas snabbare.
- Säkert: All information hanteras tryggt och säkert.
- Du behöver inte kopiera kvitton och fakturor varje månad. Dessa ska sparas inför eventuella stickprov och lämnas när vi begär in dem.
Har du ingen dator?
Om du inte har tillgång till en dator hemma, finns det flera ställen där du kan få hjälp:
- Kontaktcenter: Kontaktcenter kan hjälpa dig att använda e-tjänsten.
- Receptionen på medborgarförvaltningen: I medborgarförvaltningens väntrum finns även en dator för självbetjäning e-tjänst. Kom förbi, så hjälper vi dig att komma igång!
- Biblioteket: Där kan du låna en dator.
Använder du mobilen?
Vi vill också informera om att e-tjänsten i dagsläget inte är fullt responsiv, vilket betyder att den kan se lite konstig ut om du använder mobilen. Vi är medvetna om detta och jobbar för att förbättra användarupplevelsen. En ny version av e-tjänsten, som uppfyller alla krav på tillgänglighet och fungerar bättre på mobila enheter, kommer under nästa år.
Hur gör du?
För att använda e-tjänsten loggar du in med ditt BankID. När du har fyllt i din ansökan skickar du in den direkt online. Du får en bekräftelse på att vi har mottagit din ansökan, och du kan enkelt följa ditt ärende digitalt. Du ser beslut och beräkning och du kan också se när biståndet planeras att utbetalas. Det finns även möjlighet att skicka meddelanden till handläggaren.
Behöver du hjälp?
Om du behöver hjälp med att använda e-tjänsten, tveka inte att kontakta oss på kontaktcenter eller besök oss i receptionen på medborgarförvaltningen så guidar vi dig genom hela processen.