Värnamo nominerad till Årets kulturkommun

Värnamo kommun kan bli Årets kulturkommun 2024. Vi är en av sju nominerade till utmärkelsen.

Det är tredje gången Värnamo kommun nomineras till utmärkelsen, som delas ut av fackförbundet Vision. Första gången var 2019, då utsågs Värnamo till årets uppstickare bland de nominerade kommunerna. 2021 nominerades Värnamo återigen.

– Det känns roligt och hedrande att Värnamo kommuns breda arbete för kulturen uppmärksammas på nationell nivå. Nu hoppas vi på tredje gången gillt, men det är tuff konkurrens i år då det inte bara är Värnamo som har förstått värdet av att satsa på kulturen, säger kulturchef Lars Alkner.

Det är fackförbundet Visions medlemmar och förtroendevalda som nominerar kandidaterna. Vem som vinner offentliggörs vid en digital prisceremoni 5 december. Övriga nominerade är Botkyrka, Karlskrona, Kristianstad, Skellefteå, Strängnäs, och Västerås.

Kriterier för att få utmärkelsen

För att vara aktuell som Årets kulturkommun 2024 ska kommunen bland annat visa att den arbetar för att kultur ska bli en självklar del av kommuninvånarnas vardag genom att den finns med i all kommunal verksamhet. Anställda och kommuninvånare ska göras delaktiga i kulturverksamheten och kommunen ska använda kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd. Kulturell mångfald ska prioriteras.

I Gummifabriken finns Stadsbiblioteket och där erbjuds också en rad kulturarrangemang under hela året.