Nu är äpplet på plats i Värnamo

I dag kom äpplet, symbolen för att Värnamo är Årets kulturkommun 2024, till Värnamo. Det firades med dans, tal och filmpremiär på Gummifabriken vid lunch.

Det är fackförbundet Vision som utsett Värnamo till Årets kulturkommun 2024. Det innebär att V'ärnamo kommun kommer att ha vandringspriset, som är ett glasäpple, i Gummifabriken under året.

Vandringspriset överlämnades av Visions Annica Skoglund under en ceremoni i Gummifabriken. Det hela började med dans av Kulturskolans grupp Effekt. Sedan förklarade Annica Skoglund reglerna för utmärkelsen och konstaterade:

– Värnamo stack ut bland de nominerade med sitt stora engagemang.

Goda exempel

Tobias Pettersson, kommunstyrelsens ordförande, tackade för fina ord och tackades också kulturchef Lars Alkner och alla medarbetare i kulturförvaltningen för det arbete, som gett förutsättningarna för att få utmärkelsen.

Förutom medarbetarnas engagemang lyfta han Värnamo Filmhistoriska festival, Bänkarnas stad, Kultur på recept och Kulturskolan som bra exempel och passade också på att tacka alla organisationer, föreningar och privatpersoner som bidrar till kulturen i Värnamo kommun.

Tillsammans

Raymond Petterson är ordförande i kulturnämnden. Han berättade om de 800 kulturaktiviteter som genomförts under 2023, de 82 000 biljetter som sålts till evenemang i Gummifabriken och de 182 000 utlåningar som gjorts i kommunens bibliotek.

– Tack alla, det här har vi gjort tillsammans! sa han.

Innan Kulturskolan avslutade med ytterligare en dans bjöds publiken också på en filmpremiär. Under året kommer det att göras tolv filmer med olika kulturteman, som visar allt bra som händer i kommunen. Den första är klar, och visades i Gummifabriken.

Om några dagar kommer du att kunna se filmen på varnamo.se och i kommunens sociala kanaler. Länk till annan webbplats.

Fyra personer står på ett podium, en av dem håller i en mikrofon. Längst fram till vänster står ett äpple i glas.

Tobias Petterson, kommunalråd, Lars Alkner, kulturchef, Annica Skoglund, Vision och Raymond Pettersson, ordförande i kulturnämnden vid ceremonin i Gummifabriken.