Anna Sise är rösten bakom kulturfilmerna

Rösten ni hör i filmen om kulturkommunen Värnamo som publicerades igår tillhör Anna Sise, skådespelerska och sångerska uppvuxen i Värnamo. Hon har även läste in speakertexterna till de elva lite kortare filmerna som publiceras under året.

Se nyheten Tolv små filmer om kulturkommunen.

Läs mer om Årets kulturkommun 2024 på varnamo.s Länk till annan webbplats.e.

Vi ställde några frågor till Anna om inläsningen, Värnamo och kulturen.

Hur kändes det att läsa in texterna om din hemkommun?

– Jag valde att ta tillbaka min gamla dialekt som med åren tyvärr har slipats bort lite. Det var väldigt roligt. Det händer något i kroppen när man kastas tillbaka i tiden. Det väckte minnen. Det var lite som att gå in i en roll som skådespelare, samtidigt som det är det som är jag – mitt gamla jag.

Vad betyder Värnamo för dig?

– Hela min släkt på mammas sida kommer från Horda och Värnamo, så det betyder hemma, trygghet och något välkänt. Jag identifierar mig väldigt mycket som en smålänning och kopplar min arbetarfamilj med Småland, min morfar som var dräng och alla andra i släkten som slet och arbetade väldigt hårt. Mina närmsta vänner är från uppväxten i Värnamo.

Hur har Värnamo förändrats som kulturkommun sedan din uppväxt?

– Ibland kan jag känna att det inte fanns någon kultur när jag växte upp, men det är inte riktigt sant. Jag var med i Värnamo dans och drama och besökte Riksteaterns föreställningar. Men det har hänt väldigt mycket positivt med kulturen i Värnamo sedan dess och det har gjorts fantastiska satsningar. Så himla kul att Värnamo fått hederstiteln Årets kulturkommun i år!

Vad har du på gång närmast?

– Just nu spelar vi in tredje säsongen av ”Tunna blå linjen”. Sedan är jag med i en politisk thriller som heter ”Doktrinen” som visas på TV4 i höst. Och så är det en del andra roller som jag inte får säga så mycket om ännu. Musiken ligger lite på is just nu, men jag längtar efter att komma igång med jazz igen.

Porträttbild på Anna Sise.

Foto: Marica Rosengard