Lasse Åberg inviger filmfestivalen

Lasse Åberg inviger Värnamo Filmhistoriska Festival 18 april. Invigningsfilm blir Ingmar Bergmans ”Tystnaden”.

Det blir filmaren, skådespelaren och konstnären Lasse Åberg som inviger årets upplaga av Värnamo Filmhistoriska Festival. Men filmen som inviger blir inte en av hans egna, utan Ingmar Bergmans ”Tystnaden” från 1963.

Lasse Åberg ser fram emot att inviga festivalen och är nöjd med filmvalet.

– Det är inte helt fel, jag har ju faktiskt fått Bergmanpriset. Han tyckte att jag hade fått svenska folket att gå på bio, säger Lasse Åberg.

En av Lasse Åbergs filmer kommer dock att visas senare under festivalen, nämligen ”Sällskapsresan 2 - Snowroller” från 1985. Han kommer även att delta i ett samtal om sitt filmskapande.

Festivalens konstnärlige ledare Kalle Boman är nöjd med kombinationen Lasse Åberg och Ingmar Bergman.

- Det visar på den bredd som kännetecknar Värnamo Filmhistoriska Festival. Båda är dessutom väldigt viktiga personer i den svenska filmhistorien, var och en på sitt sätt, säger Kalle Boman.

Hela festivalprogrammet och biljetterna släpps 27 mars.

Fakta Värnamo Filmhistoriska Festival

Värnamo Filmhistoriska Festival grundades 2022 och är Sveriges enda filmhistoriska festival. På festivalen visas filmer som är minst 25 år gamla och den arrangeras i Svenska Bios tre salonger i Gummifabriken i Värnamo. Årets festival äger rum 18–21 april.

Syftet med festivalen är att stärka film- och biografkulturen, samt att skapa en mötesplats för filmintresserade. Förutom äldre filmer visas även nya filmer av filmskapare från Jönköpings län och journalfilmer. Det arrangeras föredrag och en mängd olika aktiviteter för barn.

Huvudarrangör av Värnamo Filmhistoriska Festival är Värnamo kommun i samarbete med bland andra Svenska Bio. Arrangeras med stöd från bland annat Region Jönköpings län, Filminstitutet, Herenco och Norhedsstiftelsen.

Mer information om festivalen finns på Värnamo filmhistoriska festivals webbplats. Länk till annan webbplats.

Foto på Lasse Åberg: Max Åberg

Närbild på Lasse Åberg.