Popduo, filmare och Lyranveteran får kulturstipendiet

En indiepopduo med internationella framgångar, en prisad filmare och Lyrans grand old man. Friska Viljor (Daniel Johansson och Joakim Sveningsson), Jonelle Twum och Bengt Lundmark får Värnamo kommuns kulturstipendium 2024. Friska Viljor spelar i Gummifabriken imorgon fredag.

– Det känns jätteskoj, det är Värnamo som format vår musikaliska ryggsäck. Vi är jättehedrade, säger Daniel Johansson, ena halvan av Friska Viljor.

Redan under uppväxten i Värnamo spelade Daniel och Joakim tillsammans i olika band. Efter att ha flyttat till Stockholm, bildade de för 18 år sedan bandet Friska Viljor. Åtta album senare har de spelat till sig en stor internationell publik och har gjort över 500 spelningar i Europa och USA.

I morgon fredag, 26 april, kommer bandet till hemstaden för en spelning på Gummifabriken, något som blir starten på ännu en turné i Tyskland, Österrike och Schweiz.

- Det känns fantastiskt kul, vi har inte spelat hemma i Värnamo på 10–15 år och har aldrig spelat i Gummifabriken, säger duons andra halva Joakim Sveningsson.

Även filmregissören och kulturproducenten Jonelle Twum får kulturstipendiet. Hon är född 1992 och växte upp i Värnamo, men bor numera i Malmö. Hon har fått flera priser för sina kortdokumentärer. Så sent som i fredags vann hon Region Jönköpings läns kortfilmstävling ”Nya filmskapare” för andra gången. Priset delades ut under Värnamo Filmhistoriska Festival. Jonelle är även grundare av Black Archives Sweden, ett samtida arkiv som tar sin utgångspunkt i afrosvenskars erfarenheter.

– Jag känner mig alldeles rörd och hedrad att få ta emot det här stipendiet. Min uppväxt i Värnamo har format mig som person och även satt en prägel på mitt konstnärskap. Att bli uppmärksammad på det här sättet känns väldigt meningsfullt och ger mig mycket pepp, säger Jonelle Twum.

Den tredje stipendiaten är välkänd för många Värnamobor. 1986 började Bengt Lundmark skjutsa barnen Pia och Pär till Lyrans repetitioner. En dag medan han satt och väntade kom Olle Nyman fram och frågade om inte Bengt kunde spela bastrumma. Sedan dess har Bengt varit Lyran trogen och under många år var han ordförande. Han har även varit sponsoransvarig, reseledare och mycket annat.

- Jag är mycket, mycket stolt och mycket glad. Lyran är nästan allt för mig egentligen och jag har lagt ganska mycket tid på det genom åren, säger Bengt Lundmark.

Kulturstipendiaterna utses av kulturnämnden och prissumman är 15 000 kronor per stipendiat.

– Från ett livslångt ideellt engagemang i det lokala föreningslivet och en lång musikalisk utlandskarriär till en kvinnlig filmare som dessutom lyfter afrosvenskarnas situation. Vi har verkligen en bra bredd på årets stipendiater, säger kulturnämndens ordförande Raymond Pettersson.

Prisutdelningen sker under hösten i Gummifabriken, då allmänheten bjuds in till en ceremoni med samtal, musik och filmvisning.

Motiveringar

Daniel Johansson & Joakim Sveningsson (Friska Viljor)

Musik

Genom flitigt turnerande och energiska scenframträdanden har popduon byggt en stor och trogen internationell publik.

Jonelle Twum

Film

Flerfaldigt prisbelönt filmare som även lyft afrosvenskarnas situation och fått internationell uppmärksamhet.

Bengt Lundmark

Musik

Personifierar det ideella engagemanget och är en viktig orsak till att Musikåren Lyran lever vidare efter över 100 år.

Närbilder på stipendiaterna.

Foto Friska Viljor: Dennis Dirksen Foto Jonelle Twum: Ikram Abdulkadir Foto Bengt Lundmark: Privat