Norhedsstiftelsen årets tillväxtprofil

Årets tillväxtprofil i Värnamo kommun är Syskonen Inger och Sixten Norheds stiftelse. De får priset för sitt enträgna arbete med att stötta stora och små projekt och därmed ge en injektion för samhällsutveckling, föreningsliv och folkhälsa.

Utmärkelsen delades ut av kommunens kanslichef Heidi Skov Ragnar och näringsutskottets ordförande Mikael Karlsson på Näringslivsgalan på fredagskvällen. På plats för att ta emot priset var Ulf Sjölin från Norhedsstiftelsen.

– Utmärkelsen Årets tillväxprofil är instiftat för att lyfta fram goda exempel som främjar Värnamo kommuns tillväxt och vision. Årets vinnare är själva essensen av det, sa Heidi Skov Ragnar.

Syskonen Inger och Sixten Norheds stiftelse

Syskonen Inger och Sixten Norheds stiftelse startade 2012 med syfte att stödja medicinsk forskning, entreprenörskap och industriell utveckling. Den ska också främja utbildning, ungdomsverksamhet, idrott, kultur och liknande aktiviteter av allmännyttig karaktär, företrädesvis i Jönköpings län.

Under åren har flera stora och små projekt i Värnamo kommun fått ekonomiskt tillskott från stiftelsen. Läs mer på stiftelsens webbplats Norheds stiftelse. Länk till annan webbplats.

Näringslivsgalan

Årets upplaga av Värnamo Näringslivsgala hölls i Gummifabriken. Galan arrangeras för att sätta fokus på företagande genom att hylla och lyfta företag eller personer som gjort en särskild insats för Värnamo under det gånga året.

Läs om fredagens festligheter och övriga priser på Värnamo Näringslivsgalas webbplats. Länk till annan webbplats.

Motivering Årets tillväxtprofil

Så här lyder hela motiveringen till utmärkelsen Årets tillväxtprofil 2023

Värnamo kommun – den mänskliga tillväxtkommunen - vill växa på ett hållbart sätt. Det innebär att varje invånare, varje förening, varje företag och varje kommunal verksamhet är en viktig pusselbit när vi bygger framtidens kommun.

Årets vinnare är själva essensen av det. Genom åren har vinnaren lokalt bland annat gjort det möjligt för bygdeföreningar att utveckla sina orter, den har också gjort det möjligt för Campus Värnamo att etablera en supermodern miljö för distansutbildning, den har stöttat projekt som handlar om god hälsa för barn och deras familjer och den har också bidragit till Sveriges första festival för historiska filmer i Värnamo. De ger i sanning en avgörande injektion för alltifrån samhällsutveckling, föreningsliv och folkhälsan.

Enträget fångar Årets vinnare upp små och stora idéer från enskilda, företag, föreningar och kommunen och bidrar med ekonomiska medel som gör det möjligt att genomföra dessa idéer – som tillsammans var och en på sitt sätt medverkat till att utveckla Värnamo kommun i linje med dess vision. Just så vill vi att det ska vara i en kommun där engagemang skapar framgång.

Tre personer står framför en skylt med näringslivsgalans logotyp, två män och en kvinna. Mannen i mitten har ett diplom i händerna.

Ulf Sjölin från Norhedsstiftelsen fanns på plats för att ta emot utmärkelsen Årets tillväxtprofil. Till vänster om honom står MIkael Karlsson, näringsutskottets ordförande och till höger Heidi Skov Ragnar, kanslichef i Värnamo kommun.