E-tjänster – enkelt, effektivt och säkert

Värnamo kommun vill att det ska var enkelt för dig som invånare att göra dina kommunala ärenden när du vill och på ett effektivt sätt. Därför har vi samlat alla våra e-tjänster i en portal på kommun.varnamo.se, där du också kan logga in för att följa ditt ärende.

En e-tjänst är en tjänst som du gör digitalt, det vill säga via din mobil, din dator eller din surfplatta. Det betyder att du kan göra ditt ärende när som helst på dygnet eller i veckan och var som helst, där du har tillgång till ett digitalt verktyg.

Värnamo kommun ser flera möjligheter med att erbjuda e-tjänster, framför allt handlar det om medborgarnytta, verksamhetsutveckling, informationssäkerhet och kvalitet.

– Att du som medborgare få genomföra ditt ärende när det passar dig bäst är en viktig service och ökar tillgängligheten. Samtidigt leder e-tjänster till verksamhetsutveckling. Processer blir mer effektiva, vi frigör resurser och vi minskar kostnader, säger Josefin Ohlsson, servicecenterchef i Värnamo kommun.

Dessutom ökar informationssäkerheten och kvalitén, när ett ärende kommer in via en e-tjänst och hanteras digitalt hela vägen. Det kan till exempel handla om personuppgifter eller andra känsliga uppgifter.

I e-tjänstportalen (länk) hittar du alla Värnamo kommuns e-tjänster och blanketter. Vissa e-tjänster kräver inloggning och signering med e-legitimation i form av bank-id. Din bank kan hjälpa dig om du behöver skaffa digitalt bank-id.

– Vi är medvetna om att en del invånare inte vill eller kan använda e-tjänster. Därför kan den som vill vända sig till kommunens kontaktcenter så hjälper kommunvägledarna till att fylla i e-tjänsten eller visar hur man gör på annat sätt, säger Josefin Ohlsson.

Du hittar alla e-tjänster i e-tjänstportalen.