Gör ditt ärende digitalt

Vill du anmäla dig till simhallens aktiviteter, lämna en synpunkt, ansöka om bygglov, skaffa lånekort eller ansöka om specialkost till ditt barn? Allt detta kan du göra via digitalt, via kommunens e-tjänster.

E-tjänsterna uträttar du via din mobil, dator eller surfplatta. Det betyder att du kan göra det när det passar dig bäst, oavsett tid på dygnet eller veckodag.

Värnamo kommun har ett stort utbud av e-tjänster och användandet av kommunens e-tjänster har ökat för varje år. Fler och fler upptäcker möjligheten att göra sina tjänster digitalt. 2018 skickades det in 200 ärenden digitalt, i fjol, 2022, kom det in 13 000 digitala ärenden.

– Det är vi glada för, eftersom vi gärna vill vara tillgängliga för invånarna när det passar dem bäst. Samtidigt är vi medvetna om att en del invånare inte vill eller kan använda e-tjänster. Därför kan den som vill vända sig till kommunens oss i kontaktcenter så hjälper kommunvägledarna till att fylla i e-tjänsten eller visar hur man utför tjänsten på annat sätt, säger Josefin Ohlsson.

På sidan E-tjänstportalen hittar du alla Värnamo kommuns e-tjänster och blanketter.

Vissa e-tjänster kräver inloggning och signering med e-legitimation i form av bank-id. Din bank kan hjälpa dig om du behöver skaffa digitalt bank-id.

Här är några exempel på e-tjänster:

• Skaffa lånekort på biblioteket.
  • Informera om planerad eldning utomhus.
  • Anmäl att du ska installera en eldstad.
  • Sök bygglov.
  • Sök jobb i Värnamo kommun.
  • Lämna en synpunkt eller ett medborgarinitiativ.
  • Anmäl att du vill ha trygghetslarm.
  • Anmäl insatser enligt LSS (Lagen om särskilt stöd)
  • Ansök om serveringstillstånd
  • Boka tolk.
  • Ansök om avgiftsfri 15-timmarsplacering i förskola.
  • Ansök om ledighet för ditt barn i grundskola och förskoleklass.
  • Ansök om val av skola inför förskoleklass.
  • Ansök om specialkost.
  • Gör en felanmälan som handlar om trafik, gator och infrastruktur
  • Anmäl att du vill betala dina kommunala fakturor via autogiro.