Gummifabriken fem år

Grattis till Gummifabriken, som fyller fem år. Det firar vi hela helgen 1-3 september!

Gummifabriken är en tillväxtmotor för Värnamo och hela regionen, där kultur, näringsliv och akademi samsas under samma tak. Den som minns, kanske kommer ihåg att vägen dit inte var helt spikrak eller utan diskussioner.

Här kan du se tre filmer som beskriver hur det var då, hur det är nu och hur vi tror och vill att det ska vara om fem år.

Är du nyfiken på vad som händer under jubileumshelgen? Hela det fullspäckade programmet finns på Gummifabrikens webbplats. Länk till annan webbplats.

Film 1: Då

Lyssna på ett samtal mellan Hans-Göran Johansson, Gottlieb Granberg och Ulla Gradeén, som var kommunstyrelsens ordförande, vice ordförande respektive andre vice ordförande vid tiden då visionen om Gummifabriken tog form.

Vad inspirerade dem? Vad gick lätt och vad var svårt? Och blev det som
de tänkte sig?

Film 2: Nu

Hör Tobias Hörnquist, vd och verksamhetschef på Gummifabriken, berätta om vad Gummifabriken är i dag.

Film 3: Sen

Lyssna på Tobias Pettersson, Mikael Karlsson och Anetté Myrvold, kommunstyrelsens presidie, som pratar om Gummifabriken nu, fem år senare.

På vilket sätt är Gummifabriken en tillväxtgenerator för Värnamo och regionen? Vad är framgångsfaktorerna? Hur ser de på Gummifabriken om tio år?