Din röst – din påverkan

Du har makten att påverka och göra skillnad genom att dela dina åsikter och erfarenheter. Din röst är värdefull, och genom att använda den i en medborgarundersökning, bidrar du till att forma framtiden och göra samhället bättre för alla.

Ett antal kommuninvånare i olika åldrar är slumpvis utvalda av SCB, Statistiska centralbyrån, för att svara på några frågor om hur de upplever kommunen. Är du en av de utvalda – ta möjligheten att svara! Ditt deltagande i medborgarundersökningen är mer än bara ett svar på några frågor; det är ett sätt att göra din röst hörd och din påverkan kännbar.

Medborgarundersökningar är ett viktigt verktyg för att förstå vad människor i samhället tänker, upplever och behöver. Här är några anledningar till att det är viktigt att svara på medborgarundersökningar:

Demokratiskt deltagande

En medborgarundersökning är en grundläggande del av det demokratiska samhället. Genom att delta visar du din vilja att vara en aktiv medborgare och att bidra till beslutsfattandet.

Påverka politik och beslut

Politiska beslut och policyförändringar baseras ofta på resultaten från medborgarundersökningar. Ditt svar kan direkt påverka de beslut som tas.

Belysa viktiga frågor

Medborgarundersökningar är ett sätt att sätta ljus på viktiga ämnen och problem i samhället. Genom att svara på enkäter kan du bidra till att uppmärksamma frågor som är viktiga för dig.

Resursfördelning

Resultaten från medborgarundersökningar kan användas för att fördela resurser inom samhället. Om du inte deltar, kan de områden eller frågor som du bryr dig om bli förbisedda.

Kvalitetsförbättring

I många fall används medborgarundersökningar för att utvärdera tjänster och förbättra kvaliteten på offentliga och privata tjänster. Ditt svar kan hjälpa till att forma och förbättra de tjänster du använder.

Representation

Genom att delta i en medborgarundersökning kan du vara säker på att din röst är inkluderad i den bredare diskussionen. Det ger dig möjlighet att vara en del av en större dialog.

Medborgerlig plikt

Många ser det som sin medborgerliga plikt att delta i medborgarundersökningar. Det är ett sätt att visa engagemang för samhället och den demokratiska processen.