Mat i förskola, skola
Här hittar du information om maten i skolan, hur du ansöker om specialkost och frågor och svar om maten och matsedlar.
Matsedel
Hur hittar jag matsedeln?
När du går in i Matilda Menu kommer du till ett sökfält där du kan söka på den förskola eller skola som du vill se matsedeln för. Du kan stjärnmarkera dina favoritmatsedlar, se över kvalitetsmärkningar och få en inblick i hur klimatsmart skolans måltider är. Du kan även skriva ut matsedeln.
Du hittar matsedel via Matilda Menu på menu.matildaplatform.com. Länk till annan webbplats.
Vad betyder ”klimatpoäng”?
Vi använder oss av RISE klimatskala. Stjärnorna symboliserar hur mycket klimatpåverkan rätten har. Tre stjärnor betyder att rätten har ett lågt koldioxidvärde, medan noll stjärnor betyder att rätten har ett högt koldioxidvärde.
Läs mer om klimatskalan på RISE webbplats. Länk till annan webbplats.
Finns den nya matsedeln som en app?
Matilda Menu finns inte som en app. Det du kan göra är att lägga till en genväg på din hemskärm i telefonen eller surfplattan.
Lägg till genväg för Iphone:
- Gå in på menu.matildaplatform.com
- Tryck på symbolen med en kvadrat och en pil uppåt, finns i din menyrad
- Tryck på ”Lägg till på hemskärm”
- Tryck sedan på Lägg till
Lägg till genväg för Android:
- Gå in på menu.matildaplatform.com
- Tryck på symbolen med tre punkter i rad, symbolen finns i din menyrad
- Tryck på ”Lägg till på startskärm”
- Tryck sedan på Lägg till
Specialkost
Barn och elever som inte kan äta den ordinarie maten på grund av medicinska skäl kan erbjudas specialkost. Det kan vara till exempel livsmedelsallergier, överkänslighet mot livsmedel eller andra sjukdomar.
Det finns också möjlighet att få andra måltider som är utan fläskkött, nötkött och blodprodukter samt vegetarisk mat med ägg- och mjölkprodukter med tillval fisk och/eller kyckling. Specifika dieter och önskekost serveras däremot inte.
Veganmat ansöker du om genom att kontakta måltidsservice som du når via kontaktcenter, 0370- 37 70 00.
Mer information angående veganmat hittar du på sidan Frågor och svar om specialkost.
Ansök om specialkost
Ansökan om specialkost görs via kommunens e-tjänst. Du behöver förnya din ansökan varje läsår inför höstterminen, senast 31 augusti.
Det är du som vårdnadshavare som ansöker om specialkost för ditt barn upp till att barnet blir 18 år. Det är viktigt att du lämnar rätt information i e-tjänsten så att måltidspersonalen tillagar rätt mat till barnet/eleven.
- Om ditt barn behöver mat- och/eller måltidstidsanpassningar tar du som vårdnadshavare kontakt med specialpedagogen på förskolan eller skolsköterskan på skolan. De gör en bedömning och lämnar information till köket.
- Om ditt barn går på en fristående förskola eller intraprenad och du vill ansöka om specialkost behöver du själv ta kontakt med förskolan.
Avanmäl specialkost
Om barnet/eleven inte har behov av specialkost eller annan mat längre ska du som vårdnadshavare avanmäla det via samma e-tjänst som ovan.
Frågor och svar om specialkost
Nötförbud
Alla våra skolor och förskolor har ett generellt förbud mot nötter för att öka tryggheten, och minska risken för olyckstillbud till följd av allergiska reaktioner.
Förbudet gäller jordnöt, hasselnöt, valnöt, paranöt, cashew, pekannöt och pistagenöt samt mandel och sesamfrön. Produkter där ovanstående nötter anges i innehållsdeklarationen omfattas av förbudet. Produkter märkta med ”kan innehålla spår av nötter” omfattas inte av förbudet.
Förbudet gäller alla dagar och alla tider i samtliga lokaler där barn- och utbildningsförvaltningens bedriver verksamhet. Det gäller även vid kvällsaktiviteter så som skoldisco, föräldramöten och personalsammankomster.
Skolmjölk
Vi tycker mjölken är en viktig näringskälla för barn och elever och vill därför kunna servera det i skolan. Värnamo kommun får stöd från EU för att vi serverar mjölk i skola och förskola och det är Europeiska garantifonden för jordbruket som erbjuder skolmjölksstödet.
Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig
Hjälpte sidan dig?
Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 02 oktober 2024