Hur går det till att fatta beslut?
Det kommunala självstyret ger Värnamo kommun stor frihet att bestämma sin verksamhet. Men varje nämnd måste behandla ett ärende enligt vissa regler.
Här kan du läsa hur kommunens nämnder, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige fattar beslut.
Ärendet kommer in
Ärendet kommer till kommunen. Ett ärende kan vara en skrivelse från en myndighet, ett företag, en privatperson, en tjänsteman eller från ett utskott eller en nämnd inom kommunen.
Registrering
Ärendet stämplas med ankomstdatum och registreras med ett unikt diarienummer. Diarienumret används för att hålla reda på ärendet och för att underlätta sökning, samt för att allmänheten ska kunna se vilka ärenden som kommit in.
Beredning
Beredning innebär att det tas fram ett underlag för beslut. Tjänstemän inom den egna nämnden kan bereda och lämna yttrande i ärendet.
Sammanträde
Nämnden, kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige sammanträder och fattar beslut i ärendet.
Beslut, protokoll
Ett sammanträdesprotokoll skrivs och justeras.
Expediering, arkivering
Beslutet expedieras till berörda förvaltningar som verkställer beslutet. Ärendet avslutas och arkiveras.
Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig
Hjälpte sidan dig?
Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 14 juli 2022