Hemtjänst

Hemtjänsten finns för dig som behöver stöd i vardagen för att kunna bo kvar i ditt eget hem. Det kan till exempel handla om personlig omvårdnad, städning, mat eller sällskap. Tillsammans med en handläggare pratar vi om vad just du behöver, så att du kan känna dig trygg och leva så självständigt som möjligt.

Hur fungerar hemtjänst och det här kan du få hjälp med

Hemtjänst är ett samlat begrepp för olika former av omvårdnad och service som kan ges i ditt hem. Det kan till exempel röra sig om stöd med att sköta din personliga omvårdnad som:

  • hygien
  • toalettbesök
  • på- och avklädning

eller hushållssysslor som:

  • städ
  • tvätt
  • inköp

Hemtjänst kan beviljas för sådant som du inte klarar själv och inte kan få hjälp med på annat sätt.

Fast omsorgskontakt

Om du får hemtjänst kommer du också att få en fast omsorgskontakt. Det är en person i hemtjänsten som lär känna dig och som du kan vända dig till. Syftet är att du ska känna dig trygg och få en omsorg som passar just dig. Den fasta omsorgskontakten hjälper också till att samordna hjälpen du får.

Genomförandeplan

En genomförandeplan visar hur hemtjänsten ska hjälpa dig, utifrån det beslut biståndshandläggaren har fattat. Du får en genomförandeplan tillsammans med din fasta omsorgskontakt. Planen är till för att du ska kunna vara med och bestämma hur hjälpen ska ges och för att ni ska komma överens om vad som gäller.

Det finns en del arbeten som vanligtvis inte ingår i hemtjänst, även om det är saker du skulle behöva ha hjälp med. Till exempel kan du inte få hemtjänst för att klippa gräs, skotta snö, hugga ved eller sköta en trädgård eller fastighet. Kommunen ger heller inte ekonomiskt stöd för att köpa den typen av tjänster. Vissa av våra privata utförare kan däremot erbjuda tilläggstjänster utöver det som står i beslutet om hemtjänst.

Så här ansöker du, väljer och ändrar din hemtjänst

Du kan ansöka om hemtjänst muntligt eller skriftligt.

Om du vill göra en muntlig ansökan kontaktar du biståndshandläggare via Kontaktcenter, 0370-37 70 00.

Om du vill göra en skriftlig ansökan använder du vår e-tjänst här nedan. I länken nedan finns även en ifyllnadsbar blankett om du hellre vill skriva ut och skicka in ansökan. Kommunens Kontaktcenter kan också hjälpa till att skicka en ansökningsblankett till dig, välkommen att ringa oss vid frågor, 0370-37 70 00.

Om du vill läsa mer om hur ansökningsprocessen fungerar hittar du information om det på sidan Ansöka om insats.

Valfrihet

Värnamo kommun har valfrihet enligt lagen om valfrihetssystem (LOV) för hemtjänst. Det betyder att du som har blivit beviljad hemtjänst har möjlighet att själv välja utförare. Biståndshandläggare kommer fråga dig om val av utförare i samband med att hemtjänst beviljas.

Om du inte är nöjd kan du när som helst byta utförare. Kontakta då biståndshandläggaren eller använd e-tjänsten nedan.

Om du inte vill eller kan välja själv, eller med hjälp av legal företrädare, innebär det att du får tilldelat en hemtjänstutförare som finns i ditt geografiska område, utifrån ett rullande schema.

Hemtjänstavgiften är densamma oavsett vem som är utförare.

Krav på utförare

Det är upp till varje kommun att bestämma vilka krav en entreprenör ska uppfylla för att bli godkänd som utförare. Det är alltid Värnamo kommun som har det yttersta ansvaret för kvalité och uppföljning av beviljade insatser, oavsett vem som utför dem.

Presentation av utförare

De som utför hemtjänst i Värnamo kommun är Linné hemvård och kommunens egen hemtjänst.

Om du har ett beslut om hemtjänst sedan tidigare och vill ansöka om mer hemtjänst eller minska/avsluta din hemtjänst tar du kontakt med din biståndshandläggare. Biståndshandläggare nås via Kontaktcenter, 0370-37 70 00.

Avgift för hemtjänst

Om du har hemtjänst betalar du en månadsavgift för de insatser du har beslut om. Du betalar via faktura en gång i månaden. Avgiften är inkomstprövad.

Du kan läsa mer om avgift och kostnader på sidan Avgifter äldreomsorg.

Alla avgifterna från omsorgen kommer på samma faktura, en månad i efterskott. Fakturan kan betalas via bankgiro, autogiro eller få som e-faktura.

På sidan Faktura och autogiro kan du läsa mer om de olika betalningssätten.

Avboka hemtjänst

Det är viktigt att meddela hemtjänstgruppen om det är någon insats som ska avbokas, till exempel på grund av semesterresa. För att få avdrag på avgiften ska avbokningen gälla alla insatser under en hel dag och hemtjänstgruppen ska få veta om avbokningen minst sju dagar innan. Är det akut sjukvistelse så gäller inte regeln om sju dagar innan. Då blir det avdrag på avgiften ändå.

Ring vårt kontaktcenter som hjälper dig vidare med avbokning, 0370- 37 70 00.

Har du frågor?

Välkommen att ringa vårt kontaktcenter så hjälper vi dig.

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Hjälpte webbsidan dig?

Har du en fråga till kommunen? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.

Har du synpunkter på kommunens verksamhet? För att synpunkter ska hanteras korrekt, använd dig av vår e-tjänst för synpunkter.

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 05 december 2025