Trygghetslarm och digitala lås

Här finns information om trygghetslarm, vad det innebär och hur du ansöker om att få ett larm.

Trygghetslarm för dig över 75 år

Om du är 75 år eller äldre kan du få ett trygghetslarm utan att vi först behöver göra en utredning av dina behov. Fyll i begäran direkt via vår e-tjänst här nedanför eller kontakta biståndshandläggare via Kontaktcenter, 0370-37 70 00.

Trygghetslarm för dig under 75 år

Är du under 75 år har du möjlighet att ansöka om ett trygghetslarm. Insatsen kan först beviljas efter en utredning av dina behov. Fyll i ansökan direkt via vår e-tjänst här nedanför eller kontakta biståndshandläggare via Kontaktcenter, 0370-37 70 00.

Vad innebär trygghetslarm?

Trygghetslarmet syftar till att känna trygghet i ditt hem. Det kan användas vid oförutsedda händelser, till exempel om du skulle falla och inte kan ta dig upp.

Larmet ringer upp en larmcentral som är bemannad dygnet runt. Om du behöver hjälp av personal tillkallas personal från kommunens hemtjänst. Personalen som kommer hem till dig är undersköterskor och vårdbiträden.

Larmet fungerar inom bostaden och är personligt.

Ett trygghetslarm är helt fristående från övrig telefoni.

Trygghetslarm ersätter inte 112

Trygghetslarmen ersätter inte 112. Personalens ambition är att vara på plats så snart som möjligt, larmen hanteras skyndsamt efter prioritering.

Kostnad

Att ha ett trygghetslarm innebär en månadsavgift enligt kommunens taxa. Kostnaden ingår i högkostnadsskyddet.

Avgifter äldreomsorgen - Värnamo kommun Länk till annan webbplats.

Digitala lås

I samband med att du får ditt trygghetslarm, får du även ett digitalt lås installerat i din dörr, som gör det möjligt för personal i hemtjänst att låsa upp dörren med mobiltelefon. Varje gång personalen låser upp med mobiltelefonen så registreras det vem som har låst upp dörren.

Behöver du hjälp med ansökan eller har du frågor?

Ring gärna vårt Kontaktcenter på telefon 0370-37 70 00 så hjälper vi dig att komma i kontakt med en biståndshandläggare.

Frågor och svar, trygghetslarm och digitala lås

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Hjälpte webbsidan dig?

Har du en fråga till kommunen? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.

Har du synpunkter på kommunens verksamhet? För att synpunkter ska hanteras korrekt, använd dig av vår e-tjänst för synpunkter.

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!


Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 05 september 2025