Ansöka om insats

Hjälp och stöd från kommunen, kallat insats, kan vara behovsprövat eller inte och avgörs utifrån dina behov. Insatserna kan ansökas enligt socialtjänstlagen eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Hjälp du kan ansöka om

Om du behöver hjälp i vardagen kan du ha rätt till stöd från kommunen. Vilken hjälp du kan få beror på dina personliga behov.

Du kan ansöka om stöd enligt två olika lagar:

Socialtjänstlagen (SoL)

Du som behöver stöd i vardagen kan ansöka om till exempel:

  • hemtjänst
  • boendestöd
  • trygghetslarm
  • matleverans (matdistribution)
  • dagverksamhet
  • korttidsboende
  • särskilt boende

Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)

Du som har en funktionsnedsättning kan ha rätt till stöd som till exempel:

  • bostad med särskild service
  • korttidsvistelse
  • ledsagarservice
  • personlig assistans

Så här ansöker du

Du kan ansöka via våra e-tjänster eller ringa kontaktcenter på telefon 0370-37 70 00 för att prata med en biståndshandläggare. Du kan ansöka själv eller få hjälp av en god man, förvaltare eller ombud. Ansökan kan göras både muntligt och skriftligt. Du behöver bara säga vad du vill ha hjälp med, så hjälper vi dig att förklara mer om det behövs.

Vad händer efter att du ansökt?

När du har skickat in din ansökan kontaktar en biståndshandläggare dig. Oftast bokas ett hembesök där ni tillsammans går igenom dina behov. Biståndshandläggaren ställer frågor om hur du har det och vad du behöver hjälp med i vardagen. Sedan görs en utredning och ett beslut fatts om din ansökan.

Handläggningstid

Vi jobbar snabbt med din ansökan, men tiden kan variera beroende på hur mycket information som behövs.

Vanligtvis tar det:

  • 1–2 veckor för insatser i hemmet
  • Upp till 2 månader för särskilt boende

När du får beslutet

Du får alltid ett skriftligt beslut. Om du får insatsen, lämnas ditt ärende vidare till den som ska utföra hjälpen – till exempel hemtjänsten eller ett boende.

För vissa insatser kan du välja vem som ska utföra hjälpen enligt lagen om valfrihet (LOV).

Tillsammans med utföraren planerar du hur och när hjälpen ska ges. Den planen kallas genomförandeplan.

Om din ansökan avslås kan du överklaga beslutet.

Du hittar information om hur du överklagar på sidan Överklaga beslut.

Om dina behov förändras

Om dina behov förändras kan du kontakta biståndshandläggaren på telefon 0370-37 70 00 för att ändra, avsluta eller lägga till insatser.

Uppföljning

Biståndshandläggaren följer upp insatserna. Det görs olika ofta beroende på vilken hjälp du fått och hur länge du fått den beviljad. Du kan alltid be om att få hjälp att följa upp.

Vad kostar det att få stöd och hjälp?

Du betalar en avgift för den omvårdnad och service du får. Avgiften beror på din inkomst och hur mycket hjälp du får.

Du hittar information om avgifter på sidan Avgifter äldreomsorgen.

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Hjälpte webbsidan dig?

Har du en fråga till kommunen? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.

Har du synpunkter på kommunens verksamhet? För att synpunkter ska hanteras korrekt, använd dig av vår e-tjänst för synpunkter.

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 07 november 2025