Värnamo kommuns logga
E-tjänster och blankett Mina sidor Kontakt
E-tjänster och blankett Mina sidor Kontakt Lyssna

Frågor och svar om e-tjänster

Nedan hittar du vanliga frågor och svar som kan vara bra att läsa innan du påbörjar en e-tjänst. Du hittar även svar på vad du ska göra om du upplever problem vid användningen av e-tjänsterna.

Prova att öppna e-tjänstportalen/e-tjänsten från en annan enhet.

Om det fortfarande inte fungerar, kontakta kontaktcenter. Kontaktuppgifter hittar du i kontaktfliken.

Det går även bra att fylla i e-tjänsten Felanmälan e-tjänster, om det fungerar. Om du önskar att få återkoppling tar vi kontakt med dig så fort som möjligt efter att vi har undersökt det potentiella problemet.

Våra e-tjänster fungerar inte som de ska i webbläsaren Internet Explorer, så det kan vara orsaken till problemet. Prova att starta e-tjänsten i en annan webbläsare eller på en annan enhet.

Du ska alltid få ett mejl med en bekräftelse på att din ansökan har skickats in när du har använt dig utav en av våra e-tjänster.

Om du inte har fått bekräftelsen kan det bero på två saker:

  1. Du har av någon anledning missat att skicka in ansökan efter att du har fyllt i den.
  2. Du har fyllt i fel e-postadress när du skickade in den.

För att se vad som har hänt behöver du ta kontakt med kontaktcenter 0370-37 70 00.

Det går även bra att fylla i e-tjänsten Felanmälan e-tjänster. Om du önskar att få återkoppling tar vi kontakt med dig så fort som möjligt efter att vi har undersökt det potentiella problemet.

Fyll i e-tjänsten Felanmälan e-tjänster, du behöver inte signera den med Bank-ID. Om du önskar att få återkoppling tar vi kontakt med dig så fort som möjligt efter att vi har undersökt det potentiella problemet.

Det har upptäckts att de som använder webbläsaren Safari version 14 har problem med att bifoga filer i våra e-tjänster.

För att åtgärda problemet behöver du uppdatera din webbläsare till version 14.0.3 eller nyare. Om du inte har möjlighet att uppdatera webbläsaren fungerar det att dra in filen i ytan där det står ”Klicka för att ladda upp filer eller släpp en fil här”. Alternativt kan du använda en annan webbläsare.

Oftast beror det på att man har fyllt i fel e-postadress till vårdnadshavaren två.

Om vårdnadshavare två provar att logga in på Mina sidor på kommun.varnamo.se kommer hen att hitta e-tjänsten som ska signeras under "Ärenden att signera".

Finns e-tjänsten inte där, kontakta då kontaktcenter. Kontaktuppgifter hittar du i kontaktfliken.

Det går även bra att fylla i e-tjänsten Felanmälan e-tjänster. Om du önskar att få återkoppling tar vi kontakt med dig så fort som möjligt efter att vi har undersökt det potentiella problemet.

Om länken inte fungerar beror det på att man har fyllt i fel personnummer till vårdnadshavare två. Då behöver ni göra om e-tjänsten från början.

Om det ändå inte fungerar, fyll då i e-tjänsten Felanmälan e-tjänster. Om du önskar att få återkoppling tar vi kontakt med dig så fort som möjligt efter att vi har undersökt det potentiella problemet.

Upplever du problem med våra e-tjänster i e-tjänsteportalen?

Meddela oss då gärna om de problem du stötter på. Det gör du enklast via vår e-tjänst Felanmälan e-tjänster.

IST Förskola och fritidshem

Du som har barn på förskola och fritidshem eller vill ställa ditt barn i barnomsorgskö kan sköta dina barnomsorgsplaceringar i IST förskola och fritidshem. Du kan ansöka om barnomsorg, lämna in schematider, ange inkomstuppgifter samt säga upp plats.

Manual

I manualen IST förskola för vårdnadshavare Pdf, 852 kB. hittar du mer information om hur du går tillväga när du ska ansöka om förskola och fritidshem samt hur du ändrar din grund för placering och schema.

På sidan Vanliga frågor och svar förskola hittar du information om ansökan om plats, uppsägning av plats, fakturauppgifter med mera.

IST lärande

Du som vårdnadshavare kan via IST lärande ta del av dina barns omdömen, utvecklingssamtal, åtgärdsprogram, extra anpassningar, planeringar och
uppgifter.

I användarmanualen IST Lärande för vårdnadshavare hittar du information om hur du använder dig av IST lärande.

Nedan hittar du vanliga frågor och svar för IST lärande.

Du loggar först in på Dexter skola Länk till annan webbplats. och sedan klickar du på länken som heter Lärande. Då kommer du in på IST lärande.

Om du har inloggningsuppgifter till Dexter så är det dem du använder för att komma vidare till Lärande.

Om du inte har inloggningsuppgifter till Dexter, kan du följa vår manual Dexter manual för vårdnadshavare Länk till annan webbplats. om hur du gör för att ansöka om ett konto.

Då ska du kontakta ditt barns mentor/klassföreståndare.

Följ vår manual Dexter manual för vårdnadshavare Länk till annan webbplats. om du har glömt ditt lösenord. Där finns en beskrivning om hur du ska gå tillväga för att ansöka om ett nytt lösenord.

Lösenordet skickas till folkbokföringsadressen inom en vecka.

Efter att du har valt Lärande i Dexter ser du alla barn som är registrerade till dig. Du kan behöva scrolla om du har flera barn.

I vår användarmanual IST Lärande för vårdnadshavare Länk till annan webbplats. hittar du information om hur du går tillväga för att se dina barns omdömen och utvecklingsamtal.

Dexter skola

Du som är vårdnadshavare eller elev kan via Dexter se frånvaro, betyg, klasslista och schema med namn på barnets lärare. Här kan du även registrera frånvaro.

Manual

I manualen Dexter skola för vårdnadshavare Länk till annan webbplats. hittar du information om hur du bland annat går tillväga om du har glömt ditt lösenord, vill anmäla frånvaro eller se klasslistan.

Nedan hittar du vanliga frågor och svar för Dexter.

Alla elever i grundskola och gymnasium får konton per automatik.

Även vårdnadshavare får ett konto. Om du inte har några inloggningsuppgifter ska du trycka på glömt lösenord. I vår manual Dexter manual för vårdnadshavare Länk till annan webbplats. hittar du information om hur du går tillväga när du ska ansöka om ett nytt lösenord.

Är du nyinflyttad behöver du ansöka om ett konto, följ vår manual om hur du går tillväga. Länk till annan webbplats.

Användarnamn i Dexter är de sex första siffrorna i personnumret, ÅÅMMDD, följt av första bokstaven i för- och efternamn, med små bokstäver.

Om det inte fungerar, prova med en etta efter initialerna. Det kan hända att det finns flera personer med samma födelsedag och initialer.

Exempel: Maria Johansson 750101mj

I manualen Dexter manual för vårdnadshavare hittar du mer information om hur du loggar in i Dexter. Länk till annan webbplats.

Följ vår manual Dexter manual för vårdnadshavare Länk till annan webbplats. om du har glömt ditt lösenord. Där finns en beskrivning om hur du ska gå tillväga för att ansöka om ett nytt lösenord.

Lösenordet skickas till folkbokföringsadressen inom en vecka.

Ja, det kan du göra när du har loggat in i Dexter. Lösenordet ska vara åtta tecken, en stor bokstav, en liten bokstav och en siffra.

Du måste logga in som medborgare (vårdnadshavare), först då kan du se alla barn som är kopplade till dig. På barnets konto kan du endast se uppgifter som tillhör det specifika barnet.

Då ska du ta kontakt med ditt barns mentor/klassföreståndare.

Simhallens bokningssida

Du kan boka ett pass högst sex dagar innan och minst en timme innan passet startar.

Du loggar in genom att använda din e-postadress som du angav i receptionen vid tecknande av abonnemanget.

Första gången du loggar in är ditt lösenord de sex första siffrorna i ditt personnumret, ÅÅMMDD.

Avbokning måste ske minst tre timmar innan passet startar.

Om du missar ett pass får du en prick. Får du tre prickar inom sex månader stängs du av från bokningen. Det kostar 100kr för att häva avstängningen.

En simskola är bokad när en betalning är genomförd.
Om du är inne på bokningssidan och ska boka "reserveras" platsen i cirka 30 min.

Nej, har du problem med betalningen ring eller kom direkt till receptionen. Du måste då boka och betala simskola på plats i receptionen.

Vi kan inte reservera en plats.

Det här var kanske det du letade efter?

Hjälpte sidan dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!


Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 03 maj 2022