E-handel

Värnamo kommun arbetar aktivt med e-handel och att ansluta avtalsleverantörer till vårt e-handelssystem.

Beställare i Värnamo kommun kan beställa produkter direkt i vårt e-handelssystem vilket skapar en effektiv inköpsprocess. 

Vilka är fördelarna med e-handel?

Det finns många fördelar med e-handel, bland annat:

  • Beställare kan enkelt hitta avtalade produkter till rätt pris - allt samlat på ett ställe
  • Inköp godkänns av ansvarig innan inköp
  • Tidsbesparingar görs genom en mer rationell hantering av beställningar
  • Inköp som görs i e-handelssystemet ger korrekt statistik och skapar goda underlag för uppföljning av avtal och inköp

Användning av e-handel innebär att vi avser utväxla affärsdokument elektroniskt mellan er som avtalsleverantör och oss som köpare. Vi följer de gemensamma standarder inom området som används i offentlig sektor och som rekommenderas av Single Face To Industri (SFTI). Dessa internationella standarder är öppna samt väletablerade på marknaden och lämpar sig för olika inköpssituationer.

Om ni som avtalsleverantör vill ansluta er till kommunens e-handelssystem, kontakta oss på e-post FTB@varnamo.se

Digitala rekvisitioner

Från och med 1 februari 2025 går vi över till att använda digitala rekvisitioner. Det innebär att de traditionella pappersrekvisitionerna tas bort och ersätts med en mer modern och effektiv lösning.

Kontroll mot legitimation

Namn och de första sex siffrorna i medarbetarens personnummer ska finnas med på rekvisitionen och behöver kontrolleras mot giltig legitimation av butikspersonal vid köptillfället.

Fakturainformation

Fakturor skickas elektroniskt till kommunen enligt SFTI-standard. Värnamo kommun tar inte emot fakturor via e-post.

Det finns två alternativ för att skicka fakturor till kommunen.

  • Skicka e-fakturor via peppol-nätverket. Värnamo kommuns peppol-ID är 0007:2120000555.
  • Skicka e-faktura via vår VAN-operatör Logiq AS. Värnamo kommuns GLN-nummer är 7350035490004.

Märkning av faktura görs enligt ”referenser vid fakturering” som står med i ordern. Den femsiffriga orderreferensen ska skrivas i fältet ”orderreferens/ert ordernummer”. Vår referens skrivs i fältet för ”er referens”.

  • När rekvisitionsnummer finns på rekvisitionen önskar vi få med det på fakturan.
  • Rekvisitionsnummer ska finnas med på e-rekvisitioner men inte i rekvisitionsblocken.

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Hjälpte sidan dig?

Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.

Har du synpunkter på kommunens verksamhet? För att synpunkter ska hanteras korrekt, använd dig av vår e-tjänst för synpunkter.

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!


Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 10 februari 2025