Lämna inkomstförfrågan
När du får stöd/hjälp från omsorgsförvaltningen tas en avgift ut. Hur mycket du betalar i avgift beror på hur mycket hjälp du får och hur hög inkomst du har. Du är själv skyldig att informera om ändrade förhållanden som sker under året och som kan påverka din avgift. Det gör du via vår e-tjänst.
Inkomstförfrågan skickas ut en gång per år och även vid beslut om nya insatser. För förfrågningar som skickas ut vid nya insatser behöver vi få dina uppgifter senast den 10:e i kommande månad för att avgiften ska hinna justeras innan faktureringen sker. Om du inte lämnar in uppgifterna kommer du att få betala full avgift.
När din avgift är beräknad får du ett avgiftsbeslut hemskickat, där du kan kontrollera dina uppgifter och se vilka avgifter du fått. Om du har synpunkter eller frågor angående avgiften, ta gärna kontakt med avgiftshandläggare som du når via kommunens kontaktcenter, 0370-37 70 00.
Bra att tänka på
Innan du börjar fylla i inkomstförfrågan kan det vara bra att plocka fram:
- årsredovisningar från banken
- utbetalningsbesked för 2024
- fastighetsdeklarationen
- hyresavi
- andra underlag.
Det kan också hjälpa till att ha utdrag från olika konton och årsbesked från banken att titta på. Där kan du se vad som kommer in på olika konton varje månad och ibland även varifrån pengarna kommer.
Har du inte tillgång till inkomsterna innan skatt (brutto) kan du skriva upp summan efter skatt (netto). Var bara noga med att i så fall skriva att det är netto på blanketten. Kontrollera om det ska vara årsbelopp eller månadsbelopp innan du fyller i summan.
Vilka inkomster ska jag lämna uppgifter om?
- Tjänstepension, privat pensionsförsäkring och individuellt pensionssparande
- Lön, sjukpenning, livränta, föräldrapenning, arbetslöshetsersättning
- Utländska inkomster, till exempel pension och invaliditetsförmån
- Studiebidrag, skattefria stipendier på mer än 3000 kr per månad och avtalsgruppsjukförsäkringar (AGS)
- Inkomst av kapital enligt senaste taxeringen
- Överskott från näringsverksamhet (2023)
Hur hittar jag uppgifter om tjänstepension?
Tjänstepension kommer från en tidigare arbetsgivare, men betalas ut av ett annat företag till exempel Alecta, AMF eller SPV. En del skickar utbetalnings-besked per post, hos andra får du gå in på ”Mina sidor” på företagets hemsida för att se årets utbetalningar.
Hur hittar jag uppgifter om kapitalinkomster?
Hur mycket du fick i kapitalinkomster 2023 kan du bland annat se på årsbesked från din bank och fondförvaltare. Som inkomst räknas endast ditt överskott den 31 december 2023. Det kan vara reavinst vid försäljning av fastighet, aktieutdelning, vinst vid försäljning av fonder eller ränta på sparpengar. Schablonintäkter räknas inte med.
Kostnader
När vi räknar ut vad du ska betala för dina insatser, tar vi hänsyn till att du också har kostnader för olika saker under en månad. Det kallas förbehållsbelopp. Kostnaden för din bostad är ett sådant belopp. Därför behöver vi uppgifter om hur du bor, för att kunna räkna ut din kostnad i snitt per månad.
Bor du i hus räknar vi ut dina kostnader med hjälp av olika summor för drift, uppvärmning, vatten och avlopp per kvadratmeter (bostadsyta). Vi delar upp kostnaden på alla i hushållet som är över 21 år. Taxerings-värdet behöver vi för att räkna fram vad du betalar i fastighetskatt. Du kan också räkna ut kostnaden per månad själv. Då behöver du skicka med underlag som styrker dina kostnader.
Avgifter Äldreomsorg
Information om avgifter hittar du på sidan Avgifter äldreomsorgen.
Har du frågor?
Vi har samlat vanliga frågor och svar på sidan Vanliga frågor och svar, inkomstförfrågan.
Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig
Hjälpte sidan dig?
Vi får många frågor om kontaktuppgifter. I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter på telefon 0370-37 70 00, eller via e-post: kontaktcenter@varnamo.se.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 08 april 2024