Historiska kartor direkt på webbplatsen

Undrar du ibland hur det såg ut på kartan på en plats i Värnamo för 100 år sedan jämfört med i dag? Eller för 60 år sedan? Eller för 40? Nu kan du jämföra kartor från olika tider superenkelt via en digital tjänst.

Kanske släktforskar du och vill se kvarteret där din morfars mamma bodde. Eller kanske gör du ett skolarbete om hur ett kvarter har förändrats genom åren. Eller så är du bara intresserad av historia i största allmänhet. Då är den nya tjänsten Historiska kartor en guldgruva!

Tjänsten fungerar så att den visar hur Värnamo stad ser ut i dag. Sedan väljer du bland de historiska kartor som finns och lägger den kartan över den nutida kartan och så kan du enkelt se hur det såg ut när den gamla kartan ritades jämfört med hur det ser ut nu.

För alla

Alla som är intresserade kan använda tjänsten, det behövs ingen inloggning. Den innehåller mestadels kartor över Värnamo stad vid olika årtal. Det finns även i några av kransorterna men där har inte kommunen så mycket kartor sedan innan kommunsammanslagningen i sitt arkiv.

Liselotte Andersson, GIS-samordnare i Värnamo kommun, hur fick ni idén om en kartmappen med historiska kartor?

- Vi på geodataavdelningen har fått många frågor om historiska kartor och har tagit emot besökare under årens lopp. Nu hade vi möjlighet att digitalisera kartorna och därmed göra det enklare för den som är intresserad att själv plocka fram kartorna, utan att behöva ta sig till Stadshuset. Nu kan den som är intresserad använda tjänsten när det passar bäst utan att behöva boka tid hos oss.

Historiska kartor i Värnamo kommuns karttjänst. Länk till annan webbplats.