Nu räknas varje droppe - spara på vattnet

Grundvattennivåerna sjunker i södra Sverige – också här i Värnamo kommun. Det är viktigt att vi alla redan nu tänker på hur vi kan spara på vattnet.

Under vår- och sommarmånaderna är det normalt att grundvattennivån sjunker eftersom det mesta av regnet som kommer då tas upp av växtlighet eller avdunstar. Kommer det lite, eller inget, regn sjunker grundvattennivåerna snabbt och risken för vattenbrist ökar.

Det är viktigt att vi alla redan nu tänker på hur vi kan spara på vattnet och undviker att fylla pooler, tvätta med högtryckstvätt och att vattna med trädgårdsslang.

Tips på några enkla sätt att spara vatten

• Stäng av vattenkranen under tandborstningen. Om kranen stängs av under tre minuter sparas närmare 36 liter vatten
  • Duscha kortare tid med snålspolande munstycke. Stäng av vattnet vid intvålning. Fem minuter kortare dusch kan motsvara en vattenbesparing på upp till 70 liter.
  • Undvik att bada i badkar. Ett badkar rymmer omkring 200 liter vatten. Ta en kortare dusch istället.
  • Fyll disk- och tvättmaskinerna fulla innan de körs. Skölj inte av porslinet i onödan innan det ställs i diskmaskinen och använd gärna kortprogram. Diskmaskinen drar cirka 10 liter vatten per disk och tvättmaskinen behöver cirka 50 liter vatten för en tvätt.
  • Diska inte under rinnande vatten. Använd diskpropp eller en balja istället. Vid diskning under rinnande vatten i 10 minuter går det åt 120 liter vatten.

Fler tips om hur du sparar vatten hittar du på sidan Spara på vattnet! - Värnamo kommun (varnamo.se) Länk till annan webbplats.

Vid vattenbrist riskerar lantbrukare med stora djurbesättningar att få störst problem om brunnarna börjar sina. På Lantbrukarnas riksförbunds webbplats finns information om vad du som lantbrukare kan göra. Länk till annan webbplats.