Eldningsförbudet upphör

Från och med imorgon, onsdag den 28 juni, upphäver Värnamo kommun eldningsförbudet. Detta beslut fattas på grund av de nyligen inträffade skyfallen och det ihållande regnet samt en prognos som indikerar svalare temperaturer och mer regn framöver.

Det är viktigt att vara medveten om att om värmen återkommer kan förhållandena snabbt förändras och ett nytt eldningsförbud kan bli aktuellt. För att hålla dig uppdaterad bör du följa kommunens kommunikationskanaler.

När du väljer att tända en eld är det ditt eget ansvar. Var försiktig, eftersom det fortfarande kan vara torrt på vissa platser. Trots att det inte råder eldningsförbud är det inte alltid lämpligt att tända en eld. För att undvika risker kan du istället undersöka om det finns fasta grillplatser i närheten. Se alltid till att ha tillgång till vatten. Om du är osäker på något är det bäst att rådfråga någon eller avstå från att tända eld.

Kom ihåg att aldrig tända en eld som du inte kan släcka. Var försiktig och agera med omsorg!