Nu vattnar vi med dagvatten

Länssstyrelsen uppmanar nu privatpersoner, organisationer och kommuner att inte ta vatten från vattendrag och sjöar i länet utan tillstånd eller anmälan. Värnamo kommun ställer om från att vattna med åvatten till att vattna med dagvatten.

Det är de låga flödena i länets vattendrag som ligger bakom länsstyrelsens beslut. Det innebär till exempel att du inte får ta vatten från ett vattendrag för att fylla din pool eller vattna din gräsmatta. Detta gäller både dig som privatperson, förening och som kommun.

Det råder bevattningsförbud i Värnamo kommun och därför har vi tidigare berättat att när vi vattnar våra blomarrangemang i parker och utmed gator, så använder vi åvatten. Nu ställer vi om och tills vidare tar vi i stället vatten från dagvattendammar, som vi har anlagt i Borgenområdet.

Vi se också över vilka tillstånd vi har för att ta ut vatten ur åar och vattendrag och vilka ansökningar vi behöver komplettera.

Vad gäller Finnvedsvallen, så kör vi tills vidare dit vattentankar för att vattna gräsmattan, med tanke på väderleken så behöver vi inte vattna så mycket just nu.

Var rädd om vårt vatten

Även om det har regnat, så är det fortsatt låga vattennivåer, så nu är det viktigt att vi alla hjälps åt att se till att det i första hand är de som behöver det mest, som får tillgång till vattnet i våra vattendrag.

Tänk på detta:

• Var rädd om dricksvattnet! Duscha i stället för att bada och duscha snabbt, diska inte under rinnande vatten, laga droppande kranar.
  • Samla regnvatten i tunnor för att vattna både trädgården och växter inomhus. Se bara till att täcka tunnorna, så att ingen riskerar att ramla i dem.

Länsstyrelsens regler om att ta vatten från åar och vattendrag

Läs mer om vad som gäller om att hämta vatten ur åar och vattendrag på Länsstyrelsen i Jönköpings läns webbplats. Länk till annan webbplats.