Länsstyrelsen uppdaterar bedömningen om uttag av vatten från vattendrag och sjöar

Från och med 21 juli får man under vissa förutsättningar göra vattenuttag.

Länsstyrelsen har gjort en ny bedömning för uttag av ytvatten från vattendrag och sjöar. Från och med 21 juli får man under vissa förutsättningar göra vattenuttag i Gislaved, Gnosjö, Habo, Jönköping, Mullsjö, Vaggeryd och Värnamo kommuner. I den östra delen av länet är det fortfarande särskilt ansträngt, framför allt i Emån. Det innebär att för Aneby, Eksjö, Nässjö, Sävsjö, Tranås och Vetlanda kommuner kvarstår beslutet om att inte ta vatten från vattendrag och sjöar utan tillstånd eller anmälan.

Det här gäller för länets västra del

Vill du ta vatten från länets västra del gäller som vanligt att det ska vara uppenbart att inte allmänna eller enskilda intressen skadas. Är det inte uppenbart ska du anmäla vattenuttaget till Länsstyrelsen. Allmänna intressen är till exempel djur och andra naturvärden. Enskilda intressen är andra verksamheter såsom andra vattenuttag och kraftverksproduktion.

På Länsstyrelsens webbplats finns mer information om uttag av vatten från vattendrag och sjöar. Länk till annan webbplats.