Åtgärder gjorda för att minska konsekvenser av översvämning

Värnamo kommun har vidtagit flera åtgärder för att minska konsekvenser av översvämning.

Genom en kombination av infrastruktursatsningar, teknologisk innovation och framåtsyftande planering är Värnamo kommun en förebild för hur man proaktivt kan hantera och minska översvämningsrisker. En av de primära åtgärderna har varit inrättandet av invallningar i Åbroparken, som fungerar som en barriär mot översvämningsvatten från Lagan. Denna åtgärd har visat sig vara en effektiv metod för att skydda områden som är särskilt sårbara för översvämningar. Dessutom har kommunen satsat på att bygga pumpstationer för att hantera och avleda dagvatten under perioder med höga flöden.

Eldistribution säkras

En annan viktig insats har varit säkrandet av en transformator, vilket säkerställer att kritisk infrastruktur inte störs under översvämningshändelser. Detta är avgörande för att bevara kontinuiteten i samhällets funktioner, inklusive eldistribution och kommunikation.

Byggt dammar

För att hantera översvämningsvatten och minska belastningen på ledningsnätet har Värnamo kommun byggt dammar som har kapaciteten att fördröja dagvattenflöden. — Genom att försena vattenavrinningen från områden med mycket nederbörd minskar risken för översvämningar och minimerar trycket på dagvattensystemet, säger Antti Vähäkari, VA-chef Värnamo kommun. — Dammar har vi jobbat mycket med under de senaste åren, vi har byggt många både inne i stan och ute i ytterområdena. Dessa dammar skapar inte bara en fördröjande effekt på vattnets flöde, utan också biologisk mångfald, område för rekreation och ett vackert inslag i området, berättar Antti.

Backventiler förhindrar att dagvatten trycks upp i byggnader

Backventiler på ledningsnätet har installerats som ytterligare en åtgärd för att förhindra att dagvatten trycks upp i bostäder och byggnader under översvämningshändelser. — Dessa ventiler fungerar som en enkel men effektiv lösning för att förhindra inträngande av vatten från exempelvis Lagan till viktiga samhällsstrukturer, berättar Antti. — En av de viktigaste sakerna vi gjort är att vi installerat nivåmätare i både Storån i Forsheda och Lagan i Värnamo. Med hjälp av dem kan vi studera nivåerna online på datorn eller telefonen med ögonblickvärden, vilket gör att vi snabbt kan se hur läget förändras. En mycket kostnadseffektiv och relativt enkel lösning.

Prognoser görs med hjälp av teknik

För att ytterligare förstå och förutsäga översvämningsrisker har Värnamo kommun investerat i en avancerad simuleringsprogramvara. — Programvaran gör det möjligt för kommunen att kunna göra prognoser för att förutsäga hur högt vattnet ställer sig sju dagar framåt i tiden. För att veta det krävs en massa data in till programvaran, bland annat väderprognoser. Genom att använda sådana simuleringsverktyg kan kommunen vidta förebyggande åtgärder och anpassa insatserna på ett mer exakt sätt, säger Antti. — Vi har nyligen startat upp ett arbete med våra grannkommuner Gnosjö och Vaggeryd, gällande programvaran. Då får vi in data från våra grannkommuner och kan då veta hur mycket vatten som finns i vattendragen uppströms, vilket gör att vi bättre kan förutse hur vattnet kommer stiga i vattendragen, säger Antti.

Kommer att vara ännu mer förberedda i framtiden

Värnamo kommun kommer också framöver att sänka vissa vägar eller cykelvägar. Denna åtgärd kommer göra det möjligt att omleda vatten vid skyfall och minska skadorna på omgivande områden.

— Det pågår mycket arbete gällande höga flöden och skyfall inom kommunen. Vi kommer fortsatt bygga en del fasta vallar, nya dammar kommer vi att anlägga samt att vi jobbar vidare med våra prognosverktyg och data in till den. Vi kommer vara ännu mer förberedda framöver, säger Antti.