Vi är Sveriges friluftskommun 2023!

Hurra! Naturvårdsverket har utsett Värnamo kommun till Sveriges friluftskommun 2023.

Idag, onsdag 23 augusti, kan vi med glädje berätta att vi är Sveriges friluftskommun 2023. Syftet med priset, som Naturvårdsverket årligen delar ut, är att stimulera och uppmuntra kommunernas arbete med friluftsliv.

För att få priset behöver en kommun arbeta långsiktigt med friluftslivsfrågor. Friluftslivet bör genomföras och visas upp på sådant sätt att det blir enkelt för kommuninvånare att välja fritidssysselsättning utomhus. Vinnaren får, förutom äran, 50 000 kronor att använda till sitt friluftslivsarbete.

Keith - kan du berätta om resan till att bli Sveriges friluftskommun?

- Det började 2018 när vi hörde Sundvalls kommun berätta om sitt arbete med att utveckla friluftsliv. Sundsvall var 2018 Sveriges friluftskommun. Sundsvall gav oss både inspiration och en ambition om att detta kan vi också, vi måste bara finslipa vårt arbete lite, berättar Keith Johansson, projektledare inom friluftsliv på Värnamo kommun.

- Väl hemma sen tog vi de första stegen genom omvärldsbevakning av andra kommuners friluftslivsarbete och studier av Naturvårdsverkets vägledningar. Kommunens översiktsplan identifierades som ett viktigt planinstrument för att långsiktigt säkra tillgången till natur- och kulturområden, vilket är en förutsättning för friluftslivet. Ett annat viktigt strategiskt dokument som vi också arbetar efter är kommunens grönplan. Grönplanen blev antagen 2020, fortsätter Keith.

- Men vi har inte bara arbetat med strategiska dokument utan också gjort verkstad av dem med stort stöd från bland annat den lokala naturvårdssatsningen (LONA), tillägger Keith.

Förutom att kommunen värdesätter friluftslivet genom strategiska dokument hittar vi också andra vägar för att nå bra resultat. Samarbete sker över förvaltningsgränser och det finns ett stort engagemang bland kommunens medborgare. Genom dialogträffar, till exempel kommunens landsbygdsdialog, hittar vi engagerade personer och föreningar som vill utveckla friluftsliv. Engagemang skapar framgång!

Ytterligare är att vi har identifierat det som är unikt med vår kommun och kopplat ihop det med friluftsliv. Värnamo som design- och möbelstad har idag en given plats i naturen. På Borgen Outdoor har till exempel en Källemostol i skala 4:1 flyttat in och utmed Lagan utvecklar vi projektet Bänkarnas stad. Rekreation och design går hand i hand.

Samtala friluftsliv med oss!

På fredag 25 augusti, i kommunens vindskydd på Värnamodagarna, hittar du några av oss som arbetar med att utveckla friluftslivet i Värnamo kommun.

Klockan 11.00 berättar vi mer om priset.

Vi finns även på plats för att berätta om hur vi arbetar med att utveckla och synliggöra friluftsliv. Bland annat visar vi hur Naturkartan, vår digitala upplevelseguide, fungerar.

Hoppas du blir nyfiken och att vi ses på Värnamodagarna!

Bild: Sveriges friluftskommun 2023.