SÅM tar över driften av återvinningstationer

Från och med den 1 januari 2024 kommer Samverkan Återvinning Miljö( SÅM) att överta driften av de obemannade återvinningsstationerna ( ÅVS:erna) i Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo kommuner från Förpackningsinsamlingen, FTI.

Detta sker i samband med att Sveriges kommuner tar över ansvaret för förpackningsinsamling från hushåll och samlokaliserade verksamheter från förpackningsproducenterna.

SÅM, som redan har det kommunala avfallsansvaret i dessa kommuner, kommer nu även att ansvara för förpackningsinsamlingen. Besökare vid återvinningsstationerna kommer att märka små förändringar, och skyltar med kontaktuppgifter och felanmälningsinformation kommer att uppdateras vid varje station i början av januari 2024.

Fram till årsskiftet hanterar FTI fortfarande driften av återvinningsstationerna och tar emot felanmälningar via www.fti.se Länk till annan webbplats.. Efter årsskiftet kommer FTI inte längre att ta emot felanmälningar eller synpunkter angående återvinningsstationerna utan eventuella frågor besvaras av SÅM:s Kontaktcenter på 010-414 47 00, kontakt@samiljo.se eller www.samiljo.se Länk till annan webbplats..

Felanmälan efter årsskiftet

Efter årsskiftet kommer felanmälningar kring ÅVS:erna främst ske via den nationellt gemensamma avfallsportalen www.sopor.nu Länk till annan webbplats..

Mer information om SÅM:s övertagande av återvinningsstationerna finns på www.samiljo.se/atervinningsstationer Länk till annan webbplats..