Pluspolarkortet möjliggör kultur och fritid för dig med funktionsvariation

Med Pluspolarkortet har personer med funktionsvariationer möjlighet att ta del av idrottsevenemang, konserter, teater och andra kulturella evenemang utan att betala entréavgift för sin Pluspolare.

- Jag tycker det är bra med Pluspolarkortet. Då kan man ta med sig någon om man inte vill gå själv på olika aktiviteter, säger en boende i en gruppbostad.

Alla kommuninvånare, oavsett förutsättningar, ska ha möjlighet att njuta av en rik fritid. Med Pluspolarkortet strävar kommunen att skapa lika villkor för deltagande i kultur- och fritidsaktiviteter över hela länet.

Personer med funktionsvariationer kan ta med sig en pluspolare som stöd och extra hjälp vid dessa engagemang och aktiviteter. Det kan exempelvis vara en förälder, syskon, kompis eller assistent. Om aktiviteten kostar pengar, betalas bara en entréavgift, medan pluspolaren följer med gratis.

- Det är bra och roligt för då kan jag ta med mig en kompis eller en person som ej behöver betala, säger en boende.

- Jag har kortet och jag har utnyttjat det med personal, säger kompisen på samma boende.

Läs mer om Pluspolarkortet och vart det kan användas.

Bild på en inllustration. Lila bakgrund med"pluspolare"-loggan