Hur kan vi spara på kommunens vatten?

För att undvika bevattningsförbud är det viktigt att vi alla hjälps åt att spara på vattnet så mycket som möjligt.

Så här mycket vatten går åt

• En genomsnittlig dusch på 3 minuter drar cirka 36 liter vatten.
  • Att fylla ett badkar för ett bad kräver omkring 150-200 liter vatten.
  • En tvättmaskin förbrukar ungefär 50 liter vatten per tvättcykel.
  • Att vattna trädgården med en vattenslang kan använda upp till 20 liter vatten per minut.

Tips på sätt att spara vatten

Regnvatten

De senaste dagarna har det regnat en del. Genom att samla upp regnvatten så hjälper du spara på kommunens vatten. Du kan exempelvis samla upp regnvattnet i en tunna för bevattning. Växter gillar regn mer än dricksvatten.

Tips! Vattnar du tidigt på morgonen eller senare på kvällen så dunstar vattnet inte bort lika snabbt.

Fler tips

• Spara och återanvänd vatten från aktiviteter som att koka pasta eller tvätta grönsaker för bevattning av växter.
  • Istället för att skölja av smutsiga ytor med vatten, som t.ex. trottoarer eller uteplatser, använd en borste eller en kvast för att sopa bort smutsen.
  • Fyll diskmaskinen helt innan du kör den. Om möjligt, använd också energisparlägen och kortare program för att minska vattenförbrukningen.

Fler tips om hur du sparar vatten hittar du på sidan Spara på dricksvattnet.