Hjälpmedel och bostadsanpassning

Värnamo Kommun strävar efter att du som medborgare ska kunna bo kvar hemma och klara av aktiviteterna i din vardag så självständigt som möjligt. För att möjliggöra detta kan det finnas behov av hjälpmedel och/eller anpassning utav hemmet. Hälso- och sjukvårdpersonal inom kommunal rehab ger individuella behovsbedömda åtgärder såsom råd, stöd, träning, behandling, hjälpmedelsförskrivning och/eller intygsskrivning.

Hjälpmedel

Kommunens arbetsterapeut och sjukgymnast/fysioterapeut ansvarar för majoriteten av de individuellt förskrivna hjälpmedel som tillhandahålls i länet. All förskrivning utgår från ditt individuella behov som bedöms utav personal. Har du hjälpmedel förskrivna kommer personal med jämna mellanrum följa upp hur dem fungerar för att försäkra sig om att behov kvarstår och att dem fortsatt underlättar din vardag.

Har du frågor om hjälpmedel hör du av dig till Kontaktcenter (0370-37 70 00) som i sin tur förmedlar kontakten vidare till rätt personal. Inom två arbetsdagar garanteras du sedan återkoppling och påbörjad planering av lämpliga åtgärder utifrån dina behov.

Egenansvarsprodukter

Hjälpmedel som finns i handeln som du får bekosta själva benämns egenansvarsprodukter. Du kan antingen söka efter det själv eller kontakta personal för rådgivning och tips.

Exempel på egenansvarsprodukter:

  • Kryckkäppar
  • Käpphållare
  • Stödkäpp
  • Isdubbar
  • Doppsko
  • Korg och brickor till rollatorer
  • Strumppådragare
  • Griptänger
  • Sittkuddar
  • Badbräda att sätta på badkaret
  • Duschstolar och duschpall utan hjul
  • Förhöjningsklossar

Återlämnning av hjälpmedel

Förskrivet hjälpmedel är ett lån och ska återlämnas så snart behov uppstår eller förskrivare uppmanar till återlämning.

Du kan lämna tillbaka hjälpmedel på måndagar eller onsdagar kl. 15.00 – 16.00 till kommunens hjälpmedelsförråd på Östbovägen. 9, se kartbild nedan. Tänk på att hjälpmedlen ska vara väl rengjorda vid återlämning.

Om du vill komma en annan tid utanför våra öppettider, vänligen ring via kontaktcenter,
0370-37 70 00.

Intyg för bostadsanpassning

Har du en varaktig funktionsnedsättning som gör att du upplever dig begränsad i din bostad finns möjlighet att ansöka om bostadsanpassningsbidrag. För att styrka behov av hur din funktionsnedsättning begränsar dig i din hemmiljö krävs en bedömning och ett intyg från sakkunnig. Dessa intyg skrivs vanligen av arbetsterapeut eller fysioterapeut/sjukgymnast och bifogas sedan med din ansökan.

Läs mer om bostadsanpassning och sök bidrag på sidan Bostadsanpassningsbidrag.

Avgift

Om du inte är inskriven i hemsjukvården utgår en avgift per besök/bedömning. År 2024 är taxan på 240kr och ingår i maxtaxan. För personer upp till 20 år är det avgiftsfritt.

Läs mer om avgifter och taxor hemsjukvård Länk till annan webbplats.

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Hjälpte sidan dig?

Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.

Har du synpunkter på kommunens verksamhet? För att synpunkter ska hanteras korrekt, använd dig av vår e-tjänst för synpunkter.

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!


Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 15 november 2024