Om du inte är nöjd med vården eller omsorgen
Om du inte är nöjd med den vård eller omsorg du får vill vi att du hör av dig till oss. Du kan kontakta oss om du är brukare, patient eller anhörig.
Kontakta närmaste chef
Om du inte är nöjd är det till den närmaste chefen för verksamheten du ska vända dig till. De ska svara och förklara vad som har hänt och vilka åtgärder man ska göra för att det inte ska hända igen. Om du inte vet vem du ska kontakta så kan du vända dig till kommunens kontaktcenter.
Lämna en synpunkt direkt till oss
Du kan lämna synpunkter och klagomål direkt till oss. Tänk på att det du skriver blir en offentlig handling. Du kan använda vår e-tjänst eller höra av dig till vårt kontaktcenter, ring oss på telefonnummer 0370-37 70 00 eller besök oss i Stadshuset på Kyrktorget.
Du ska få svar så snart som möjligt
Alla synpunkter tas emot och hanteras av den förvaltning som ansvarar för frågan. Om du lämnar dina kontaktuppgifter får du återkoppling inom 15 arbetsdagar.
Patientnämnden
Är du inte nöjd med det svar du fått från oss kan du kontakta patientnämnden. Patientnämnden är en opartisk instans som finns i alla landsting och regioner, den fungerar som en länk mellan dig och vården. Patientnämnden hanterar endast klagomål och synpunkter på hälso- och sjukvården, inte för insatser som rör sig inom SoL och LSS.
Gå till Patientnämnden på 1177.se. Länk till annan webbplats.
Anmälan till Inspektionen för vård- och omsorg
Innan du anmäler ett klagomål till Inspektionen för Vård och Omsorg, IVO, ska du först ha framfört ditt klagomål till chefen för verksamheten där du fått din vård eller omsorg eller till patientnämnden i regionen.
Vissa händelser kan du anmäla direkt till Inspektionen för Vård och Omsorg. Det kallas att lämna in ett enskilt klagomål.
Du får mer information på Inspektionen för vård och omsorgs webbplats. Länk till annan webbplats.
Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig
Hjälpte webbsidan dig?
Har du en fråga till kommunen? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 10 december 2025
Lyssna